Ultimele articole

Există etică în PR?

Pentru a răspunde la această întrebare, mai întâi trebuie definit termenul de etică: Etica în relațiile publice trebuie să integreze anumite valori, precum onestitatea, respectul, integritatea. Pentru a funcționa în condiții optime și pentru a exprima respectul pentru client, agențiile de PR folosesc adesea coduri etice. În PR, dacă se fac abateri de la codurile etice, specialiștii riscă să fie cunoscuți de ceilalți colegi și poate fi mai dăunător decât dacă ar fi apărut în media.etica

Specialiștii PR, alături de jurnaliști reprezintă primul canal de comunicare în vederea promovării unei idei, astfel încât, aceștia nu pot fi asociați cu practici ne-etice. Mai mult, după perioade îndelungate de pregătiri (teoretice & practice), profesioniștii PR se preocupă permanent pentru a-și menține prestigiul profesiei. În momentul în care PR-iștii prestează servicii de calitate slabă, ei pun în pericol atât clientul cât și profesia lor. Este foarte important ca valorile clienților să se întrepătrundă cu valorile agenției. În caz contrar, există situații când specialistul PR se află la granița dintre legal și ilegal. Atunci ar trebui să caute un răspuns la întrebarea: fac ce-mi spune clientul sau ce-mi spune deontologia profesională?etica-profesional-1-728

Pentru a-și construi o relație profesională, PR-iștii trebuie să identifice colaboratori/clienți care nu sunt corupți și nici ușor de manipulat. Această strategie ar putea aduce beneficii pe termen lung.

Sursa: www.pr-romania.ro

pinterest

Cum te poti promova pe Pinterest?

Pinterest este o platformă de căutare și de stocare a notițelor pentru utilizatori. Apărut în anul 2010, Pinterest a început să fie folosit pentru promovarea companiilor doar la sfârșitul lui 2012. În prezent sunt 73 milioane de utilizatori înregistrați, dintre care cel mai ridicat procent este reprezentat de segmentul feminin (85%). În România, Pinterest ocupă locul 26 în topul celor mai utilizate rețele online. Rolul acestei platforme este de a oferi utilizatorilor idei din diferite domenii, cum ar fi: sport, sanătate, gastronomie, decor, fashion, fotografie, călătorii, organizare evenimente.

Pinterest este o platformă ideală pentru a-ți promova afacerea în online, deoarece prezintă și anumite avantaje. Fiind o platformă de image-sharing, poate fi ușor de folosit. Nu uita să folosești imagini captivante și atractive. Indicat ar fi să folosești poze de tip portret, culori vii și intense, iar imaginile să fie coerente din punct de vedere estetic. De asemenea, pe lângă poze poți posta și articole, video-uri sau infografice.pinterest-just-pin-it-2751

Pentru a fi ușor descoperit, folosește elementele de identitate vizuale ale afacerii tale și folosește inclusiv numele brandului ca username. De asemenea, îți poți conecta profilul cu alte rețele, precum Facebook, Twitter sau Google +, iar prin acest mod creezi o legătură cu vizitatorii tăi. Pinterest este o platformă ușor de folosit, deoarece îți poți salva ideeile în diferite pinuri. Pentru ca afacerea ta să fie vizibilă folosește cuvinte cheie potrivite.

Următorul pas este să interacționezi cu brand-uri sau cu persoanele influente din domeniul în care activezi, tocmai pentru a împărtăși pasiunile și interesele comune.

În ideea în care aproximativ 80% dintre utilizatori folosesc aplicația de pe telefonul mobil, asigură-te că site-ul tău este optimizat pentru mobil. Nu în ultimul rând, încercați pe cât de mult posibil să fiți activi pe această platformă, să interacționați cu alți utilizatori pentru a crește vizibilitatea afacerii tale.

Muzica-excelent

Muzica în publicitate

Atunci când vine vorba despre crearea unei reclame publicitare, advertiserii trebuie să țină cont de câteva elemente importante. Pe lângă conținutul creat sau imaginile folosite, un loc foarte important îl ocupă muzica de fundal. Fără acest element, publicitatea este incompletă. Un spot TV își poate atinge obiectivele într-un timp cât mai scurt, deoarece are posibilitatea de a rămâne în mintea publicului. Muzica într-o reclamă publicitară poate crea mult mai ușor o relație cu acesta, deoarece poate avea rolul de entertainment. Mai exact, publicul este atras de melodiile care îi trezesc emoții și care îi transmit o stare de energie, relaxare sau plăcere. De asemenea, un alt concept se referă la transferul de imagine. Cu alte cuvinte, încrederea, reputația, faima solistului sau a grupului muzical sunt transmise spre brandul respectiv. Această tactică este folosită de multe branduri, deoarece publicul caută melodii tot mai atractive.

O caracteristică importantă a unei reclamă o reprezintă memorabilitatea muzicală. Este indicat să fie folosite melodii/jingle-uri concepute speciale pentru spot, deoarece acestea sunt foarte ușor de reținut. De cele mai multe ori, acestea sunt create dintr-un grup de cuvinte sau interjecții care au menirea de a rămâne în mintea consumatorului. În strânsă legătură cu acest concept se află consistența. Rolul acestui concept este de a folosi tonalități muzicale care se află în concordanță cu unele accentuări sau momente cheie ale spotului.

Muzica dintr-o reclamă se poate transforma într-un mesaj de brand, însă pentru a câștiga acest statut este nevoie ca muzica să fie în legătură cu conținutul spotului publicitar.

Lovemarks – The future beyond brands

Decizia de cumpărare tinde să fie din ce în ce mai greu de luat, în ideea în care consumatorul se ghidează după criterii emoționale și nu după cele raționale, cum ne vine să credem. Latura emoțională a branurilor îi face pe consumatori mult mai aproape de acesta, lucru ce duce la ideea conceptului de lovemark.

b2b_lovemarks_cbbe_model-1.ashx_

Conform definiției, termenul lovemark se referă la acele brandurile de care clienții se îndrăgostesc. Publicul se atașează de ele atât la nivel rațional cât și sentimental. Termenul lovemark a fost lansat în anul 2004, de către Kevin Roberts (CEO Worldwide Saatchi & Saatchi). Kevin a încercat să aducă în atenția publicului studii de caz și dovezi care fac referire la conceptul de lovemark. Mai mult decât atât, Kevin dorește să schimbe modul de percepție a brandurilor și susține faptul că acest termen se bazează pe două coordonate principale cum ar fi dragostea și respectul.

Cum poate deveni un brand un lovemark? Răspunsul este cât se poate de simplu. Brandurile trebuie să creeze o legătură strânsă cu consumatorii și să le expună acestora povești. Rolul storytelling-ului este de a ajuta consumatorul să se regăsească achiziționând produsele respective. Mai mult, un brand trebuie să învăluie cu mister publicul pentru a-l atrage și pentru a-i deschide orizontul spre o mare de sentimente. De asemenea, brandul trebuie să aibă capacitatea de a-i face pe consumatori să vorbească despre el prin intermediul celor cinci simțuri. Este important felul cum miroase, cum se simte, ce gust are și cum arată. Această caracteristică este foarte importantă, deoarece simțurile sunt cea mai rapidă cale de a ne trezi emoțiile.

Cu toate acestea, lovemark-ul nu aparține unui producător sau a unei companii, ci oamenilor care îndrăgesc și se atașează de un anumit brand.

Branduri de bărbați vs. femei

Pe o piață cu concurență ridicată, brandurile trebuie să găsească soluții și strategii pentru a se menține în top și pentru a atrage un număr cât mai mare de consumatori. Una dintre aceste strategii se referă la personalizarea produselor. Mai exact, brandurile au creat produse speciale pentru copii/adulți sau chiar au dorit să delimiteze granițele dintre femei și bărbați. Printre brandurile care au adoptat această strategie se numără iaurtul „Zuzu Max”, napolitanele „BIG Joe” sau chiar diferitele branduri de bere cu arome. Desigur, în această categorie intră produsele de îngrijire personală, produsele vestimentare sau chiar mașinile.646x404

Iaurtul „Zuzu Max” a fost creat special pentru segmentul masculin, deoarece a dorit să acopere și procentul de 48% din populația României. Ceea ce îl recomandă ca fiind iaurt de bărbați este chiar gustul în sine, deoarece are 10% grăsime și are bucăți mari de fructe. Mai mult decât atât, designul ambalajului îl recomandă acestui segment de public, deoarece a fost gândit astfel încât să răspundă nevoilor și preferințelor bărbaților. „Zuzu Max” a ales un slogan foarte reprezentativ: „iaurtul pe care-l așteptau bărbații”. În plus, „Zuzu Max” are un site dedicat în care afirmă faptul că femeile sunt de pe Venus, iar bărbații de pe Marte. Cu alte cuvinte, dorește să transmită faptul că femeile fac lucrurile într-un fel, iar bărbații în alt fel.Picture16-1444497393

În ceea ce privește brandul „Joe BIG”, produsul a venit într-o cantitate mult mai mare, tocmai pentru a satisface preferințele grupului țintă vizat: bărbații. Brandul „Joe” face parte din gama Nestle și poate fi caracterizat ca fiind un brand plin de viață, energic, activ. Sloganul „îndrăznește” îndeamnă tinerii să experimenteze lucruri noi. „Big Joe” este dedicat exclusiv bărbaților, iar principalele caracteristici ale acestui produs sunt ambalajul cu design simplu, masculin, gustul puternic de cacao și napolitana crocantă. Până în momentul de față, brandul „Joe” rămâne în în topul preferințelor consumatorului, situându-se pe locul numărul patru în piața de dulciuri din România.N1_5941017005839

Știm cu toții că berea este băutura preferată a bărbaților. Pentru ca aceștia să o poată savura alături de femeile de lângă ei, brandurile de bere au introdus pe piață un nou concept: berea cu diferite arome (lămâie, mere, merișoare etc). Prin acest mod, companiile vor crește vânzările, iar în același timp va crește atât notorietatea cât și vizibilitatea brandului.

Considerăm această strategie foarte bine gândită, deoarece respectă într-un totul egalitatea dintre sexe. Oamenii beneficiază de egalitate în ceea ce privește educația, starea economică, statutul juridic și viața socială.

 

Impactul brandurilor asupra copiilor

Brandurile au capacitatea de a influența consumatorii prin diferite mijloace. Scopul strategiilor de marketing este de a atrage un număr cât mai mare de consumatori, indiferent de vârsta lor. Pentru a obține profituri cât mai mari, brandurile au decis să își concentreze atenția și asupra copiilor, deoarece aceștia reprezintă un segment de public care pot fi foarte ușor influențați. Epoca vitezei se manifestă și asupra copiilor, aceștia fiind obișnuiți să primească tot ce își doresc într-un timp cât mai scurt. copii

Pentru a le fi mai ușor părinților să achiziționeze anumite produse pentru copii, brandurile au creat o gamă specifică lor. Printre acestea se regăsesc diferitele sortimente de iaurturi, cereale, dulciuri, îmbrăcăminte, jocuri, cărți/reviste, dar și produse de îngrijire personală.

Copiii au devenit principala țintă a brandurilor din diverse motive. Un prim argument se referă la faptul că aceștia au posibilitatea de a influența într-o mare măsură părinții. De asemenea, campaniile de promovare pot ajunge într-un mod foarte ușor la aceștia, deoarece copiii rețin mult mai ușor informația și petrec mai mult timp în fața canalelor mass-media. Un alt argument  are în vedere faptul că părinții sunt foarte preocupați de calitatea produselor folosite de copiii, iar probabilitatea ca anumite branduri să fie folosite și în momentul în care copiii devin adulți este mare. Familia poate manipula foarte ușor copiii, deoarece aceștia sunt predispuși să folosească acele produse pe care le-au folosit și părinții.

Un alt mod prin care brandurile pot interacționa cu copiii sunt diferitele concursuri, evenimente dedicate copiilor sau expoziții. Brandurile vor avea posibilitatea de a oferi produse gratuite, iar în acest fel vor rămâne în mintea consumatorilor. Această tactică este abordată chiar și de unele magazine. Mai exact, acestea au un design unic și captivant care îndeamnă consumatorii, în special copiii să descopere utilitatea produsului respectiv.

Pentru a atrage acest segment de public, brandurile își personalizează produsele în funcție de vârsta lor. Spre exemplu, copiii cu vârsta între 2 și 10 ani sunt atrași de formă, culoare și de ambalaj, în timp ce copiii ce trec de vârsta de 10 ani tind spre acele branduri care le conferă un aer tineresc și independent.

Avantajele unui infografic

Dacă tot am vorbit în articolele trecute despre importanța vizuală, de data aceasta dorim să vă prezentăm un instrument foarte folosit de majoritatea companiilor: Infograficele. Acestea au rolul de a transmite în mod clar informația, sunt ușor de înțeles și de memorat. În epoca vitezei, oamenii au nevoie de lucruri cât mai simple pentru a nu fi plictisiți/obosiți, astfel, pentru a atrage atenția publicului este indicat să folosești cât mai multe imagini, diagrame care să fie expuse într-un mod atractiv. Infograficele sunt folosite pentru a prezenta anumite statistici, concepte, istorii ale unui brand sau chiar pentru a prezenta pașii unei campanii.

Care sunt avantajele unui infografic?

infographics1Chiar dacă aceste instrumente necesită timp și imaginație, folosirea lor poate fi benefică pentru brand deoarece sintetizează informațiile importante, astfel încât publicul le va reține într-un mod mai ușor. Conform unor studii, oamenii rețin aproximativ 20% din ce citesc, în timp ce imaginile ne rămân în memorie pentru o perioadă mai lungă de timp. De asemenea, acest conținut poate fi distribuit pe rețelele sociale sau chiar în mass media și poate avea un impact vizual mult mai mare, deoarece este mult mai probabil ca publicul să distribuie un infografic/o imagine decât un text scris. În același timp, un infografic poate crește vizibilitatea brandului.

Este dovedit faptul că oamenii petrec mai mult timp pe site-urile care conțin imagini, astfel timpul petrecut pe site poate fi relevant din punct de vedere SEO. De asemenea, oamenii preferă ca informația să fie transmisă cât mai repede. Din acest punct de vedere, infograficul constituie un avantaj deoarece se afișează în câteva secunde. Pentru a fi găsit mult mai ușor, este indicat să îți denumești infograficul prin cuvinte cheie.

 

Este important titlul unui articol?

„A good title is the title of a successful book”  Raymond Chandler

Titlul este elementul care îndeamnă cititorul să deschidă un articol. De cele mai multe ori, acesta este singurul element cu care face cunoștință cititorul. Conform unor studii, doar 20% dintre cei care văd un titlu citesc articolul integral.

Prin urmare, acesta trebuie să fie atractiv, să ofere cititorilor răspunsul căutat, să prezinte o noutate și să stârnească curiozitatea publicului. Însă, printre cele mai importante caracteristici se află credibilitatea, deoarece cititorii doresc să afle informații adevărate și credibile.Writing-A-Good-Title-for-a-Feature-Story

CTR (Click-Through-Rate) reprezintă rata numărului de click-uri obținute de un articol. În acest sens, Hubspot a realizat un studiu pentru a afla care sunt cuvintele care cresc sau scad rata CTR. Cuvântul fotografie crește rata CTR, în timp ce cuvintele: simplu, cum să, credit, cură, gratuit, tu, al tău, cel mai bun, mereu, sugestie, truc, secret, nevoie, acum scad rata numărului de click-uri.

Cititorul este interesat să afle despre cine este vorba în articol, mai mult decât să obțină răspunsul la întrebarea „de ce?” Datorită faptului că trăim în era digitalului, fotografiile au un impact puternic asupra publicului, iar din cauza lipsei de timp, aceștia rețin mult mai bine o imagine, în schimbul unor rânduri. O altă caracteristică importantă are în vedere lungimea titlului. Cel mai indicat este să conțină între 21 și 40 de caractere.

Când și cum alegem titlul?

  • Alegem titlul după ce am terminat de scris articolul
  • Alegem un titlu nu foarte scurt și nici foarte lung
  • Nu oferim informații eronate
  • Prezentăm mesajul esențial

 

#Hashtag

Hashtag-urile au devenit instrumente foarte folositoare pe rețelele de socializare, însă sunt folosite greșit de o mare parte dintre utilizatori. În mediul online, hashtagul # a apărut în anul 1990, fiind preluat de Chriss Messina (fost designer Google) care a sugerat folosirea hashtag-urilor pentru a grupa informațiile în categorii. Cu toate acestea, Twitter a preluat semnul în anul 2009, Instagram în 2011 și Facebook în 2013.

De ce am spus că sunt instrumente foarte folositoare?

Practic, rolul hashtag-ului este de a grupa mesajele/informațiile de pe un anumit subiect într-o singură căutare. Mai exact, poți urmări doar mesajele care te interesează și vei găsi postările și altor persoane care au folosit respectivul hashtag. În acest fel, vei avea posibilitatea de a descoperi lucruri noi și interesante despre anumite subiecte.

În cazul unui brand, hashtag-ul îl ajută să crească numărul vizitatorilor, deoarece ajunge la mai multe persoane și în același timp, încurajează interacțiunea cu publicul țintă. Multe dintre branduri au realizat campanii prin promovarea hashtag-urilor, tocmai pentru a se integra în rândul persoanelor active din mediul online.

Un alt avantaj prezintă faptul că brandul se poate promova fără costuri (lansarea unui produs nou/a unui eveniment sau a unei campanii/obținerea de feedback).

Pentru a folosi acest simbol este indicat să știm cum să îl folosim. Prima regulă este să definim categoria, fără a lua în calcul cuvintele de legătură. Referindu-ne la categorie, aceasta trebuie să fie în concordanță cu postarea noastră. Dacă aceasta nu este relevantă, riscăm să inducem cititorul în eroare. De asemenea, este indicat să folosim maxim  3 hashtag-uri pentru a evita obosirea cititorului cu un mesaj dificil de citit.35053

Cât de important este vizualul într-o campanie de promovare?

Anul 2016 vine în ajutorul advertiserilor care doresc să își promoveze produsele în mediul online. Brandurile doresc să creeze strategii cât mai diferite pentru a rămâne în mintea consumatorului, însă pe o piață suprasaturată este greu să primești deplin atenția consumatorului. Acesta refuză să citească rânduri întregi despre un anumit produs, deoarece sunt bombardați zilnic cu diferite informații.

În acest caz, advertiserii au creat strategii de promovare atât pe Facebook sau Instagram cât și outdoor în care accentul se pune pe vizual. De asemenea, un element important în cazul identității vizuale îl au culorile. Acestea trebuie atent alese, deoarece fiecare culoare transmite o stare, iar consumatorul o poate prelua foarte ușor. Conform unui studiu, conținutul vizual va domina în proporție de 84% până la sfârșitul lui 2018.Online-Advertising-in-Colombia-37097

În acest sens, s-au creat numeroase aplicații prin care poți realiza diferite infografice/video-uri/ilustrații. De altfel, o creștere foarte mare a utilizatorilor se află și pe Instagram, Pinterest sau Tumblr.

Mai mult decât atât, advertiserii au început să folosească diferite video-uri pentru a atrage atenția publicului. Acestea sunt folosite în prezentarea unui produs/eveniment sau chiar a unor tutoriale. Video-urile trebuie să fie catchy, creative și inteligent realizate, în caz contrar, consumatorii vor opri derularea acestuia. În următoarea perioadă, traficul internetului va consta în video-uri în proporție de 79%.

În concluzie, brandurile vor folosi din ce în ce mai mult vizualul, deoarece reprezintă modalitatea prin care poate influența cel mai bine consumatorul. Totodată, acestea vor pune accent pe nevoile clientului mai mult decât pe produsul în sine. Cu alte cuvinte, cea mai bună strategie este să te ghidezi după cerințele clientului tău.

instagram

Instagram & advertising

Lansată în anul 2010, Instagram este o rețea de socializare care deține aproximativ 330.000 de utilizatori. În prezent, Instagram este deținută de Facebook, la fel cum sunt și aplicațiile WhatsApp și Messenger. Pe această rețea, utilizatorii comunică prin intermediul fotografiilor, a video-urilor și a hashtag-urilor. De asemenea, utilizatorii pot aplica diferite filtre fotografiilor sau pot comunica prin aplicația de chat, introdusă de curând.

Începând cu luna august 2015, Instagram oferă posibilitatea companiilor de a-și promova produsele prin intermediul acestei rețele. Acest concept a fost introdus la începutul anul 2015 doar pentru Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Australia, Germania și Franța.

Brandurile se îndreaptă tot mai mult spre acest tip de publicitate, inclusiv cele din România, deoarece informația este receptată într-un mod ușor, prezintă ideea de noutate și în cele din urmă ajunge într-un mod rapid la public. De asemenea, advertiserii își pot promova produsele prin intermediul unor video-uri de 30 de secunde sau prin reclamele care conțin butonul „Shop now”. Cele mai potrivite zile pentru a posta sunt joi și sâmbătă, în intervalul orar 9-20. Marja de cost se calculează după modelul CPM ( cost per mia de afișări) și începe de la 4 dolari ajungând la 13 dolari, în funcție de audiență și de competiție de pe piață.

 

Ce face un PR-ist?

Domeniul Relațiilor Publice este relativ nou în România, iar majoritatea dintre noi nu sunt familiarizați cu acest termen și cu ce presupune el mai exact. Mai mult, specialistul PR (Public Relations) este deseori înlocuit cu persoana care lucrează în cadrul departamentului „Relații cu publicul”. Este total greșit. Un specialist PR are o poziție bine conturată în cadrul unei firme și se ocupă de promovarea unei companii sau a unui individ ( online & offline), de crearea/menținerea unei bune imagini a acesteia, de comunicarea în interiorul unei companii și poate rezolva chiar și probleme de marketing.images

Aceste domeniu a devenit cunoscut în România, deoarece majoritatea universităților au inclus acest program în cadrul departamentelor (licență/master). Înainte de a ieși de pe băncile facultății, trebuie să te recomande un portofoliu consistent: internshipuri, voluntariate, proiecte, campanii etc.

Ce cunoștințe ar trebui să aibă un PR?

Un PR trebuie ( it`s a must) să stăpânească foarte bine noțiunile de gramatică, trebuie să aibă abilități de scriitor și să reușească să convingă publicul sau clientul asupra unui lucru. El trebuie să știe ce să comunice, când, cum și unde. De asemenea, trebuie să știe să gestioneze o situație de criză, să păstreze o legătură bună cu media. Nu în ultimul rând, acesta trebuie să aibă un strop de creativitate și să pună pasiune în ceea ce face.

Domenii de activitate

Un specialist PR poate ocupa o funcție în domeniul politic și se va ocupa de imaginea unui actor politic cât și de campaniile electorale ( dacă este cazul ), PR pentru o persoană celebră ( artiști, fotbaliști etc ), PR pentru o companie/instituție, dar și în domeniul jurnalismului. De asemenenea, poate ocupa o funcție în cadrul unei instituții guvernamentale (purtător de cuvânt), a unui ONG, a unei companii care are ca scop principal organizarea de evenimente, CSR (responsabilitate socială corporativă), dar și în cadrul unei agenții de relații publice.

what-is-prAgențiile de PR din România sunt în general full service și se ocupă de relația cu media, PR online, Marketing, copywriting, foundraising, research, training pentru diferite prezentări, event planner sau campanii de CSR, planificare strategică, evaluare.

 

„If you think it`s expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur”- Red Adair

„Where is the pulp?”

Vă aminitiți reclama celor de la Cappy „where is the pulp” ? Acest spot publicitar fost creat cu scopul de rămâne în mintea consumatorului pentru o perioadă lungă de timp, deoarece a folosit o întrebare retorică, asociată cu o melodie catchy. Tot prin această reclamă, cei de la Cappy au dorit să promoveze un produs nou, respectiv sucul natural, cu pulpă.cappy

Pentru a continua această idee, cei de la Tymbark au propus un spot nu foarte original, însă prin intermediul acestuia au dorit să răspundă întrebării „where is the pulp?” afirmând în spotul lor „așa e cu pulpa, unii o caută, alții o găsesc”. Cu ajutorul acestei reclame, cei de la Tymbark au reușit să inducă publicul în eroare, deoarece aceștia nu mai asociau brandul Cappy cu pulpa de portocale. Această eroare se datorează și faptului că publicul nu este atent la reclamele publicitare, drept urmare poate fi manipulat mult mai ușor.

În România, este interzisă publicitatea care face uz de numele, marca sau sloganul unui alt brand sau publicitatea care denigrează produsele, serviciile fără a fi menționate. Însă, Tymbark nu a încălcat niciunul dintre aceste drepturi, deoarece singurul motiv care face trimitere la reclama celor de la Cappy este sloganul lor și care reprezintă răspunsul pe care aceștia îl căutau. Mai mult decât atât, Tymbark s-a extins prin realizarea unei campanii „Caravana cu pulpă vine în orașul tău”.tymbark

Pentru a continua în acest registru, cei de la Prigat au introdus același concept pe piață, respectiv sucul cu pulpă. Spre deosebire de celelalte branduri, Prigat și-a făcut o intrare liniștită pe piața românească.

Voi ce brand ați alege?

mos-craciun-babyboom

Moș Crăciun și povestea din spatele brandurilor

Ne apropiem cu pași repezi de Crăciun, dar atmosfera acestei sărbători am simțit-o încă din luna noiembrie, datorită brandurilor și a reclamelor care au început să ne emoționeze și să ne sensibilizeze. Odată cu venirea sărbătorilor, oamenii devin mai darnici, mai buni, iar prin această cale brandurile doresc să ne manipuleze, să ajungă ușor la inimile noastre. Reclamele publicitare au un impact puternic asupra noastră în această perioadă, deoarece apelează la diferite emoții care ne sensibilizează ( familia, copilăria ) și prezintă povestea perfectă din preajma sărbătorilor de Crăciun, cum ar fi împodobirea bradului, pregătirea cadourilor pentru cei dragi.

Când ne gândim la sărbătorile de iarnă avem în minte peisajul decorat cu zăpadă, râsetele copiilor care îl așteaptă cu nerăbdare pe Moș Crăciun, cozonacii proaspăt scoși din cuptor, mirosul bradului și masa în familie. Pentru a simți aceste emoții, brandurile au creat diferite povești care ne ajută să ne amintim de valorile morale, pe care deseori le uităm.

Coca-Cola poate fi considerat unul dintre cele mai importante și puternice branduri globale, care a asociat produsele cu perioada sărbătorilor. Din reclamele de la Coca-Cola de Crăciun nu lipsește clasicul Moș Crăciun, urșii polari, familia. Prin spoturile publicitare, brandul comunică diferite emoții și doresc să creeze o poveste. În perioada sărbătorilor, Coca-Cola a creat o strategie de marketing foarte bine pusă la punct, mai exact camionul Coca-Cola care anunță venirea sărbătorilor în marile orașe, diferitele slogane „Sărbătorile vin”, „Savurează fericirea” sau chiar prin intermediul promoțiilor „Împarte o Coca Cola”. În cele din urmă, brandul s-a impus în mintea publicului, astfel încât sticla a devenit nelipstiă de pe masa de sărbători.

Jacobs este un alt brand care dorește să ne transmită emoții cu prilejul sărbătorilor de iarnă. Acest brand ne aduce aminte de reclama cu un băiețel ce îl atrage pe Moș Crăciun cu mirosul cafelei.  Decorul prezentat este în ton cu această sărbătoare, iar prin intermediul valorilor prezentate se promovează implicit produsul.

Orange este un brand de telefonie mobilă care ne duce cu gândul la sărbătorile de iarnă tocmai prin melodiile de fundal și prin poveștile expuse. În fiecare an, Orange realizează spoturi publicitare care ne trezesc emoții și ne induce bucuria de a dărui. Una dintre melodiile folosite într-un spot a fost „It`s Beginning To Look A Lot Like Christmas” și a ilustrat foarte bine povestea expusă.

Tuborg Christmat brew este singurul brand de bere din România care are o strategie de marketing de Crăciun. Strategia acestora a fost să creeze o melodie care va rămâne în mintea consumatorului. Putem spune că a avut succes, deoarece a folosit cuvinte ușoare și o linie melodică ușor de interpretat. Această melodie a fost folosită în toate spoturile publicitare de Crăciun realizate brandul respectiv.

Studiile arată că Moș Crăciun este cel mai important și valoros brand din lume depășind brandurile Apple, Google sau Microsoft. S-a constat faptul că vânzările de produse sau servicii asociate cu Moș Crăciun cresc considerabil.

 

com nonvb

Cum îți poți domina adversarul în afaceri ?

În business, pe lângă faptul că trebuie să cunoști modul de abordare al adversarului, trebuie să fi atent la comportamentul nonverbal al acestuia, deoarece comunicarea față-în-față se realizeaza în proporție de 93% din elemente nonverbale. Avantajul acestui tip de comunicare este oferit de prezența feedbackului, deoarece omul de afaceri își poate adapta conținutul mesajului în funcție de ceea ce îi transmite partenerul de discuție în mod nonverbal.

Comportamentul nonverbal este foarte esențial în afaceri, deoarece fiecare expresie a corpului exprimă un anumit lucru. Spre exemplu, în momentul în care ne strângem buzele în timpul unei conversații, partenerul ar putea considera că îi ascundem ceva. Este recomandat să ținem palmele întinse ( degete la degete ), deoarece acest semn sugerează autoritate. Această postură este adoptată de către Oprah, Donald Trump sau chiar de Barack Obama. De asemenea, brațele încrucișate ne fac să părem mai încrezători în forțele proprii și ne ajută să depășim orice tip de probleme.

Un alt element esențial de care trebuie să ținem cont este să observăm dacă partenerul de afaceri este stângaci sau dreptaci. Astfel, partea dreaptă este mai ordonată, iar cea stângă mai dezorganizată. Este dovedit faptul că dacă ne așezăm în partea dreaptă a unei persoane dreptace este mai mult probabil să închei o afacere, deoarece ei acționează într-un mod mai relaxat. Unele dintre cele mai întâlnite semne ale disconfortului sunt ticurile nervoase, cum ar fi rotirea inelului pe deget, jocul cu paharul pe masă, cu pixul sau chiar manifestările fiziologice: transpirația palmelor sau înroșitul orbajilor.

În România, atunci când vorbim de business, cel care negociază contractele cele mai importante este directorul, cel care conduce compania. În schimb, la multinaționale negocierea este realizată de către un grup specializat în acest domeniu, care cunoaște atât arta negocierii cât și modul cum pot fi citiți oamenii.

Există unele profesii, cum ar fi cele medicale unde se cere o atenție desăvârșită la detalii, deoarece medicul/asistentul trebuie să își ascundă emoțiile atunci când anunță un diagnostic. Minciuna poate fi descoperită prin atingerea nasului, acoperirea gurii, atingerea sprâncenelor, tragerea lobului urechii sau prin schimbarea poziției corpului de nenumărate ori. Comunicarea nonverbală este de asemenea foarte utilizată în vânzări, cât și în domeniul asigurărilor deoarece agenții pot observa dacă clientul este entuziast și interesat în timpul prezentării.

În general, oamenii de succes au studiat comportamentele nonverbale, se comportă ca și cum știu ce au de făcut și cunosc cum să citească expresiile de pe chipul clientului. Studierea comportamentelor nonverbale este o artă, deoarece trebuie să ai viziune și să știi asupra căror detalii să îți îndrepți atenția. Dacă ai ajuns să cunoști cele mai  importante semne, cu siguranță vei avea capacitatea de a-ți domina adversarul.

^7B17A41C13469E3A8924103A048F9D776A5E6B76666DEAE4BC^pimgpsh_fullsize_distr

„If you can`t advertise yourself, what hope do you have of advertising anything else?” -David Ogilvy

Obiectivul unei reclame publicitare este de a promova vânzările unui produs/serviciu, de a informa publicul, de a trezi interesul acestuia și nu în ultimul rând de a-l convinge să cumpere produsul/serviciul respectiv. O reclamă contribuie atât la atragerea unor noi clienți cât și la păstrarea celor actuali.

Se poate vorbi despre două tipuri de reclame, respectiv reclama promoțională și cea instituțională. Cea promoțională are ca obiectiv creșterea vânzărilor, prezentarea produsului sau a serviciului, a locului de unde pot fi achiziționate, a avantajele pe care le oferă. Reclama instituțională are un caracter mai subtil, prin intermediul acesteia firma dorește să își promoveze propria imagine.

Pentru ca o reclamă să rămână în mintea consumatorului, aceasta trebuie să fie ușor de recunoscut, să aibă un mesaj atractiv, scurt și să provoace emoție. Mai multe decât atât, producătorii reclamelor publicitare trebuie să știe cum să îmbine muzica, cromatica și textul cu povestea expusă. Este dovedit faptul că o persoană publică atrage publicul, deoarece aceștia doresc să se identifice cu persoana în cauză.

Totodată există mai multe modalități cum poate fi promovată o reclamă publicitară, mai exact prin postarea unei reclame în ziare, la radio, la TV, pe site-urile web, în reviste, pe stradă sau prin intermediul articolelor promoționale, afișe. Avantajul reclamelor stradale este că pot fi amplasate în locuri aglomerate și pot fi observate cu ușurință.

În ideea în care televiziunea nu mai este la fel de apreciată cum ar trebui să fie, marii producători au înregistrat o creștere rapidă pe site-urile web. În acest mediu, costurile sunt reduse, aria de acoperire este din ce în ce mai largă, numărul utilizatorilor de internet este în creștere și nu în ultimul rând există posibilitatea de urmărire a comportamentului vizitatorilor.

În privința realizării reclamelor în România, lucrurile stau destul de…rău. De cele mai multe ori, reclamele românești sunt lipsite de umor, de originalitate, de o poveste bine pusă la punct. Aceste lucruri afectează publicul și în cele din urmă brandul respectiv. Lipsa de creativitate este și rezultatul faptului că avem o piață suprasaturată de produse/reclame ș.m.d. Avantajul acestui lucru îl reprezintă competiția, deoarece fiecare brand vrea să se impună în fața clientului, iar prin acest mod încearcă să aducă un concept nou și original.

^AC97FA19A4C9AB2B7DF04E94C4F2399B16E223392A515DCD98^pimgpsh_fullsize_distr

Rolul femeii în publicitate

Femeia este considerată simbolul frumuseții, fiind o ființă gingașă, sensibilă, delicată și în același timp devotată familiei. În reclamele publicitare, reprezentanta sexului frumos este adesea caracterizată în trei ipostaze: gospodină, mamă sau „business women”. În cea mai mare parte, ea se regăsește în primele două ipostaze, aceste caracteristici devenind un stereotip. Încă din cele mai vechi timpuri, femeia era supusă bărbaților, neavând ocazia de a-și exprima punctul de vedere, însă de-a lungul timpului, rolul femeii s-a schimbat, evoluând de la femeia tradiționalistă, ceea care își dedica viața casei și copiilor la femeia modernistă, adică cea care pune realizarea profesională în fața celei personale, cea care reușește să îmbine toate aceste lucruri, rolul profesional cu cel personal și cel casnic.

 Publicitatea creează o lume ireală, în care relația dintre societate și individ nu reprezintă întotdeauna realitatea. Elementul principal prin care un brand se face cunoscut este storytelling-ul. În acest caz, povestea prezentă într-o reclamă rămâne în mintea consumatorului pentru o perioadă lungă de timp.

În prima ipostază, femeia este prezentă în reclamele de la detergenți, mâncare, haine, fiind gospodina desăvârșită, care se preocupă de binele casei și al familiei.  În cea de-a doua ipostază, femeia este prezentată în rolul mamei. Ea apare în reclamele de la nutrienți, suplimente alimentare, produse de îngrijit a celor mici. La polul opus, se află femeia senzuală, de succes și este reprezentată ca fiind independentă. Eleganța și simplitatea este regăsită în diversele reclame de la produsele de îngrijit, parfumuri, bijuterii, ș.m.d. De cele mai multe ori, specialiștii în publicitate apelează la diferite celebrități tocmai pentru că brandurile doresc să aspire la un public aspirațional. Mai exact, brandurile își creează imagine cu ajutorul unor persoane publice, care devin pentru omul de acasă sursă de inspirație și un model de urmat. În acest caz, „Garnier” este reprezentat de Andra, Iulia Vântur este imaginea „Farmec”, iar „Rexona” a ales-o pe Jojo ca imagine. În următorul registru este Andreea Bănică care reprezintă „Aquatic” și Nadia Comăneci care face reclamă la „Rama”. Andra, Iulia și Jojo au grijă de de frumusețea lor, în timp ce Andreea și Nadia sunt focusate pe grija copiilor.garnier-si-andra

De-alungul timpului, s-au făcut mai multe studii privind importanța femeii în reclamele publicitare. S-a ajuns la concluzia că femeile apar mai des ca personaje principale ce ilustrează statutul de gospodină sau părinte, în timp ce ipostaza de femeie de succes are un număr redus de apariții.

Pentru a întări ideea de mai sus, brandurile naționale cât și cele internaționale au creat o poveste prin sloganurile lor și se raportează la personajul principal, respectiv femeia care îndeplinește cele trei roluri.

  • Sensiblu: „Eternul feminin.”
  • Billa: „Cea mai bună alegere pentru familia ta!”
  • Maggi: „Gătești din toată inima!”
  • Garnier: „Ai grijă de tine.”
  • Loreal Paris: „Pentru că meriţi.”
  • Actival junior: „Vitamine pentru premiantul tău.”
  • Ariel: „Dacă exigenţa cere impecabilul, există Ariel.”main

În concluzie, publicitatea ne oferă răspunsurile pe care dorim să le auzim, ne transformă într-un fenomen social și în cele din urmă ne schimbă la nivel cognitiv. De asemenea, femeia poate fi considerată cheia spre succes, deoarece ea știe cum să îmbine valorile esențiale, știe cum să scoată în evidență lucrurile importante și datorită calităților ei, precum sensibilitatea, naturalețea, perseverența, ambiția reușește să se remarce în orice situație.

emotional marketing

Marketingul emoțional

Marketingul este o activitate prezentă în viețile noastre zi de zi, datorită faptului că suntem asaltați de reclame publicitare, fie ele online sau offline. Aceasta este doar o parte a marketingului, deoarece prin intermediul acestuia se înțelege și crearea relațiilor cu clienții și realizarea vânzărilor.

Marketingul emoțional este o subdiviziune a marketingului și se referă la modul prin care un brand reușeste să îi trezească consumatorului interes și emoție. Prin intermediul marketingului emoțional, se dorește să se stabilească o relație de suflet cu publicul, cu scopul de a-i sensibiliza.  Tacticile cele mai folosite în crearea emoțiilor sunt râsul, plânsul, zâmbetul, dragostea. De asemenea, un element foarte important este storytelling-ul, sau mai bine zis crearea unei povești odată cu promovarea brandului.

Consumatorul nu images (1)se uită după produse care să îi satisfacă procesele raționale, ci caută acele produse prin care să se identifice, prin care se poate stabili o relație. Conform studiilor în acest domeniu, oamenii nu cumpără produse/ servicii, ei cumpără satisfacția unei nevoi împlinite.

De cele mai multe ori când mergem în supermarketuri, realizăm că plecăm acasă cu mai multe produse decât ne era necesar. Dacă ne uităm la ultimele produse achiziționate, vom observa faptul că ne-am raportat la nevoile personale atunci când am cumpărat un anumit produs, deoarece am ales o cremă „care ne face mai frumoși”, un telefon „care ne oferă un statut”, s.m.d.

Este dovedit faptul că marketingul emoțional este cea mai ușoară cale pentru a vinde un produs/serviciu. Tot mai multe branduri apelează la această tactică, realizând campanii interesante și în cele din urmă emoționale.

O campanie foarte puternică o au cei de la CocaCola, deoarece prin sloganul „Open Hapiness” sau prin campania „Fă pe cineva fericit” apelează la emoție, deoarece doriimages (2)m să fim aproape de cei dragi. De asemenea, brandul CocaCola este integrat în mintea oricărui consumator atunci când stă la masă cu familia.

De asemenea, cei de la Dove sprijină femeile de pretutindeni, iar prin intermediul campaniilor dorește să pună în centrul atenției frumusețea naturală. Prin sloganul lor, induce ideea de siguranță:„ Dove le ajută pe femei să își descopere frumusețea, cu produse care reflectă grija pentru piele și sănătate.”.

Dacă tot am adus mai devreme în prim plan tactica storytelling, pentru a evidenția mai bine acest aspect vom prezenta compania celor de la Vodafone România. Știm că poate fi „demodată”, însă ideea lor cu Ghiță Ciobanul s-a bucurat de un mare succes, deoareafis gunoi.aice dintr-un om simplu a făcut o adevărată „vedetă”. Nu o spunem doar noi, ci și vânzările celor de la Vodafone din acea perioadă.  Tot Vodafone a inițiat și alte campanii, cum ar fi: „Împreună suntem mai puternici”, „Simte-te ca acasă! Aruncă gunoiul la coș.”

 Sigur…reclamele sunt mult mai diverse, însă noi am preferat să vi le arătăm pe cele mai esențiale.

P.S  Știați că videoclipurile în care este prezentă fericirea sunt mult mai virale?

pr online

PR in era 2.0

Procesul de comunicare a ajuns astăzi  fără nicio îndoială, la cel mai înalt nivel de până acum și va continua să crească, în contextul lumii 2.0 care guvernează aproape toate aspectele vieții moderne. Lumea 2.0 se referă la www-ul upgradat și la comunicarea bidirecțională: conținut generat de utilizator și nu numai, informație creată colectiv, accesibilitate și utilizare intuitivă, modelarea socială a tehnologiei.  Bineînțeles, toți încercăm să ținem pasul cu dezvoltarea incredibil de rapidă a acestui mediu. Era de la sine înțeles că și lumea relațiilor publice își va îndrepta atenția spre diferite zone ale online-ului, în care astăzi a ajuns să se simtă ca la ea acasă.

Să înțelegem puțin ce presupune comunicarea în lumea 2.0. În esență, PR-ul online implică activități orientate spre influențarea audienței, folosindu-se de canalele și mai ales de comunitățile  online pentru a promova sau a menține o imaginea deja creată. Aceste canale includ blogurile, rețelele sociale (care sunt exploatate poate prea mult), servicii de e-mail, forumuri, motoare de căutare, aplicații media sau alte unelte de comunicare online.  Comunicatorii dispune astfel, de o serie de metode prin care își pot transmite informația, uneori chiar mai eficient decât în lumea offline.

Aceste practici din online și offline se completează extrem de bine, practic desăvârșindu-se reciproc prin funcții complementare. Este foarte ușor de monitorizat însă, tot procesul comunicațional din online, spre deosebire de offline. De aceea, lumea 2.0 a devenit o zonă centrală, de monitorizare și dirijare a reputației unui brand, în care se apelează la tehnici din ce în ce mai creative, care spre deosebire de offline se reinventează mereu. Datorită răspândirii www-ului, o informație comunicata va ajunge foarte repede la o masă foarte mare de oameni și tot atât de repede va deveni învechită, dacă nu provoacă un efect puternic în rândul audienței. Mai mult, putem aminti aici și de fenomenul de replicarea exactă a procesului comunicațional, de către diferite entități mai puțin creative, dar care nu se potrivesc deloc cu imaginea și viziunea celor din urmă. În acest caz, distingem un public mult avansat care dispune de orice metodă de verificare a mesajului și a bazei pe care este construit și care va pedepsi sever orice tentativă de plagiat.

Astăzi, la fel cum jurnaliștii sunt parteneri în comunicare pentru lumea offline și în online a luat naștere o comunitate extrem de pretențioasă dar și foarte puternică la care deja foarte mulți apelează. Liderii de opinie 2.0 sunt bloggerii, de diferite vârste și din domenii variate, cu metode de abordare la fel de diferite, dar care sunt foarte apreciați și eficienți în transmiterea informațiilor. Autorii populari pot fi abordați și invitați să se alăture procesului comunicațional, însă cu foarte mare atenție. Ei sunt la fel de perspicace precum utilizatorii care îi citesc; în mod sigur nu se pretează o abordare superficială sau o dezinformare intenționată asupra subiectului. Majoritatea dintre ei, încearcă să evite publicitatea plătită și endorsement-ul în subiectele pe care le tratează, pentru a menține o reputație pozitivă și sinceră în mediul online. De aceea ei sunt și foarte apreciați, pentru că nu pleacă extrem de mult urechea la orice tactică manipulativă de marketing.

Datorită timpului foarte scurt de răspuns și a răspândirii sale, lumea 2.0 este un spațiu generos atât pentru comunicarea de promovare sau cea de criză, dar și menținerea și îmbunătățirea imaginii generale. Când ne dorim să comunicăm ceva însă, indiferent de subiect sau amploare, este indicat să se apelăm atât la comunicarea offline, cât și la uneltele online pentru răspândirea mesajului și sedimentarea relației cu publicul țintă. Astfel, cea mai importantă resursă de PR pe care, la această oră, noi vă recomandăm să o identificați, este un comunicator talentat și pasionat de tehnologie, care să fie capabil să realizeze cercetări valide și să identifice oportunități de comunicare,  să cunoască toate valențele abordării pozitive a liderilor de opinie sau a jurnaliștilor. La fel de important însă, este abilitatea de a înțelege un business case și de a identifica cele mai bune metode de comunicare.   Instrumentele de care dispunem sunt bineînțeles extreme de performante și relativ ușor de folosit, însă ceea ce le valorifică sunt utilizatorii lor, care se diferențiază prin modul în care știu să se folosească cel mai bine de aceste unelte.

austin_twin_baby_photography

PR vs Marketing

Comunicarea și promovarea sunt componente importante pe care companiile de succes le consideră indispensabile și ca atare le includ în strategia de management pe termen lung.

Pe de altă parte, sunt două componente foarte la modă azi, dacă putem spune așa. Vedetele se întrec între ele cu oamenii de PR care le  construiesc imaginea, le dau sfaturi cum să se îmbrace, când și unde să apară, ce să spună și ce sa nu spună, s.a.m.d.

Chiar dacă pentru noi, cei care lucrăm în domeniul comunicării este foarte clar ce presupune acest job, există încă o confuzie în general, ceea ce face ca absolvenți de PR să facă activități de marketing mai degrabă decât cele specifice PR-ului pentru care au învățat în facultate. Dar se întâmplă și invers, un om de marketing ajunge să se ocupe într-o companie de activități specifice PR-ului.

Sunt două componente diferite care se completează reciproc și care împreună reprezintă cheia succesului unei companii în materie de imagine, promovare, vânzare de produse sau servicii.

În acest articol ne-am propus să surprindem împreună diferențele dintre marketing și PR dar și să evidențiem importanța unui PR-ist și a unui om de marketing într-o companie.

Atunci când spunem marketing spunem planificare strategică, cercetare de piață, servicii clienți, politici de preț și de produs, campanii promoționale iar direcția este: vânzare-cumpărare.

PR-ul are în vedere cu totul altceva decât procesul de vânzare-cumpărare. Acțiunile specifice PR-ului se îndreaptă spre construirea și menținerea unei relații profitabile cu publicul țintă. În timp ce marketingul supraveghează vânzarea-cumpărarea, PR-ul are ca obiectiv construirea imaginii și grija permanentă față de această imagine. Intervine în ambele situații: și atunci când imaginea este favorabilă, în scopul de a o menține, dar și atunci când este ’’atacată’’, în scopul de a o readuce în fața publicului așa cum a fost cunoscută. Pentru a realiza acest lucru, în PR este nevoie de timp, de aceea activitățile specifice sunt proiectate pe termen lung (minim 6 luni). Pentru asigurarea continuității, ideal ar fi ca aceste activități să fie menținute și după cele șase luni și să devină permanente.

În marketing lucrurile stau puțin diferit. Obiectivele sunt proiectate pe termen scurt pentru că acțiunile de marketing trebuie să aducă efecte imediate. Dacă o firmă a lansat o campanie de promovare așteptările sunt ca la finalul ei, produsul sau serviciul să fie cumpărat de către cât mai mulți clienți.

O altă diferență este cea legată de apariția în media. Relațiile publice presupun diseminarea informațiilor despre o companie, persoană publică, produs sau serviciu prin intermediul comunicatelor de presă sau articolelor de presă neplătite.

Dacă ne referim la mediul online, aici, cele două componente seamănă, în sensul că marketingul a început de ceva vreme să împrumute din PR, partea de content. În acest sens, cu siguranță content marketingul nu vă este străin.

Pentru că aceste componente nu se pot separa, PR-ul este văzut și abordat ca parte a strategiei de marketing, acestea se interpătrund. De aceea, împreună fac o echipă bună iar prezența specialiștilor de marketing și de PR în aceeași companie va aduce acesteia notorietate și câștig din vânzare.

sursa foto: https://www.lifeinmotionphotography.com

slider criza

Cum gestionezi o situație de criză?

Galbenul fluorescent al ecranului pâlpâie din nou. O altă CRIZĂ face turul jurnalelor de știri, al site-urilor de informare, al rețelelor de socializare și până la urmă al ziarelor și publicațiilor tipărite. Ne-am obișnuit deja cu aceste situații și parcă devenim tot mai imuni la senzaționalele accidente ori incidente, crize sau conflicte. Subliminal însă, stocăm informații, mai ales când e vorba despre produse, servicii, companii sau autorități cu care venim în contact. Și uneori ajungem la raft punându-ne întrebarea: “nu e acesta produsul care conținea bacterii?”.

Crize apar pretutindeni, și dacă le generalizăm ca terminologie pentru toate acele situații când organizația din care facem parte trece printr-un moment neplăcut (ca să nu uzităm “nefast”), se pune problema cum trecem peste ele astfel încât să reducem la minim impactul lor negativ. Managementul crizei devine un factor vital și el se bazează pe o comunicare clară și fermă a politicii organizației.

Cum deja, despre comunicarea de criză s-au scris zeci de cărți, sute de articole, mii de posturi și milioane de “comment”-uri, se poate cădea ușor în derizoriu cu un nou material asupra ideii. Drept urmare, o simplă trecere în revistă a unor principii de bază poate va fi utilă cititorului și totodată se va distanța de faimoasele abordări în număr fix de pași ai managementului crizei.

Unul dintre principalele aspecte este cel al identificării crizei: s-a prăbușit un avion al companiei, a închis Fiscu’ taraba că era un leu în plus, nu se găsesc studenți care să aplice pe job-urile companiei … Toate aceste situații, și milioane altele, sunt sau pot fi considerate crize. Este vital să recunoaștem o criză, să o acceptăm întâi visceral, pentru că doar apoi putem comunica.

Mulți manageri cred că politica “struțul” are un efect de calmare și atenuare a crizei. Nimic mai greșit. A crede că lăsând totul să treacă de la sine înseamnă rezolvare, este o soluție păguboasă. Sigur că mâine vreo Biancă își va da foc la suferință pe vreo canapea în direct acaparând media, însă consumatorul va avea câțiva neuroni ce vor stoca informația precedentă, și la același faimos raft se va întreba din nou: “Au făcut oare ăia curat în fabrică?”

Orice soluționare a crizei se face cu un plan bine stabilit de comunicare. E necesar să se stabilească persoane, segmente de public, mesaje, proceduri, direcții, etc. Un profesionist în comunicare este mai mult decât vital în echipa de management al crizei, și totodată este de reținut că atitudinea este cea care a ridicat sau a scufundat companii. O scuză nu totdeauna acuză.

Criza trece, metehnele rămân? Orice astfel de criză este totodată un bun prilej de evaluare a comunicării companiei și constituie cel mai bun motiv de inserare a unui plan de comunicare continuă astfel încât ulterioare crize să nu prindă compania pe picior greșit. Mai mult, implementând un plan de comunicare, compania poate preveni viitoare situații de criză ascultând vocea publicului.

La final am nota că managementul comunicării este diferit în cazul unor accidente sau în cazul unor stări de fapt. Pentru fiecare companie, pentru fiecare eveniment plăcut sau neplăcut, există o soluție de comunicare ce va maximiza efortul ori investiția. Comunicarea de criză poate fi văzută ca un tratament aplicat unui bolnav: într-un fel se tratează un infarct și în alt fel se tratează hipertensiunea, în condițiile în care am vorbi de un eveniment punctual și o stare de fapt. Până la urma chiar și aceste două exemple sunt oarecum legate și pot fi manageriate. Rămâne de edificat implicarea exclusiv personală în managementul lor sau abordarea unui specialist.

 

featured culori

Culoarea atrage, vorbește, ne definește

Despre culoare se poate spune că reprezintă cea mai rapidă modalitate de transmitere a unuia sau mai multor mesaje. Studii efectuate asupra psihologiei culorilor, precum și asupra senzațiilor subconștiente de care acestea sunt responsabile, au evidențiat faptul că procesul de amintire și înțelegere este îmbunătățit cu până la 75% prin intermediul culorilor.

Un element important în ceea ce privește imaginea unui site, de exemplu, este alegerea culorii potrivite și impactul pe care aceasta îl poate avea asupra comportamentului uman. Culorile sunt constructive în crearea unui site, pot calma și pot incita, pot trezi sentimente și stimula utilizatorul către anumite acțiuni. Folosirea prea multor culori sau a combinațiilor de culori greșit alese pot înstrăina sau chiar îndepărta în totalitate vizitatorii unui site. Se presupune că folosirea corectă a culorilor poate atrage după sine o accelerare a procesului de învățare, prin păstrarea atenției și îmbunătățirea abilității de concentrare, de până la 20%. Importanța culorilor se regăsește cel mai bine în branding, deoarece aici întâlnim cea mai bine reprezentată legătură dintre culoare și brand.

Și în ceea ce privește rolul pe care îl joacă culorile în branding, rezultatele studiilor, arată că relația dintre branduri și culori depinde de percepția culorii în mentalul nostru. De asemenea, studiul  Exciting Red and Competent Blue ( Lauren I. Labrecque, George R. Milne) confirmă faptul că intenția de achiziționare este influențată de culori, din cauza impactului pe care îl au asupra modului în care este percepută o marcă. Acest lucru înseamnă că influența culorilor asupra modului în care consumatorii văd „personalitatea” brandului în cauză este de mare impact. Când alegem culoarea pentru brand/ site, pentru a evita un posibil impact vizual negativ, trebuie ținut întotdeauna cont de aspectele legate de vârsta, sexul și cultura publicului țintă.

Color Preferences by Gender

Men’s Favorite Colors

male-favcolor

Women’s Favorite Colors

fem-favcolor

În ceea ce privește preferințele ambelor sexe, se pare că albastru este culoarea preferată. Iar atunci când vine vorba de nuanțe, bărbații par să prefere culori îndrăznețe în timp ce femeile preferă culorile mai calde.

bright-vs-soft

Ce semnificații au culorile

Roșu reprezintă culoarea focului, a forței vitale primare. Datorită impactului vizual mare, roșu atrage și captează atenția utilizatorului asupra unui element important din site.

Portocaliul este culoarea căldurii, creativității și emoțiilor. În funcție de nuanța aleasă, această culoare generează reacții opuse: pozitive sau negative.

Galbenul, culoarea luminii solare, reflectă entuziasm, optimism și energie. Nuanțele pastelate de galben auriu indică forță și dezvoltarea ideilor-cheie, nuanțele mai închise pot indica criticism exagerat.

Verdele, culoarea sensibilității și compasiunii, ocupă cel mai mult spațiu în spectrul vizibil ochiul uman. Această culoare se clasează pe locul doi în ceea ce privește culorile preferate de designeri pentru site-uri deoarece este omniprezentă în mediul înconjurător.

Albastru, culoarea preferata de multe persoane, transmite calm și liniște user-ului, reflectă devotament, seriozitate, încredere și angajament din partea celui care a ales-o. Nuanțele deschise de albastru induc o stare de dinamism și bucurie, iar nuanțele închise și tulburi pot fi percepute ca reci și dramatice. Aceasta este cea mai folosită culoare în mediul online.

Rozul este o culoarea incitantă, care indică un caracter mai liniștit și senzual, în comparație cu forța agresivă a roșului. Rezultatul dintre pasiunea roșului cu puritatea albului este adesea asociat cu romantismul rozului. Este folosit mai ales în site-urile adresate femeilor.

Maroul, culoarea Pământului, este destul de des întâlnită, fiind asociată cu stabilitate, siguranță și spirit de organizare.

Gri-ul este o nuanța clasică, conservatoare, elegantă și plină de rafinament. Gri a fost întotdeauna considerat o nuanță a compromisului, probabil și pentru că se află între extremele alb și negru. Este alegerea multor designeri ca și culoare de fundal.

Negru este o culoare puternică, însă este cea mai discutabilă culoare deoarece prea mult negru poate fi copleșitor în unele momente.

Albul conține în el toate culorile, scoate în evidență puritatea și neutralitatea și reflectă de multe ori creativitate. Este cel utilizat suport de background alături de negru.

Culorile nu au numai un rol estetic, ci au şi efecte extrem de puternice asupra psihicului nostru, asupra sentimentelor şi emoţiilor noastre şi, evident, asupra modului în care recepţionăm o anumită informaţie.

În concluzie, culoarea atrage, vorbește, dă „eticheta”, definește, ajută la memorarea momentului publicizat, inspiră emoții, creează interes, satisface o anumită nevoie și stimulează acea parte inconștientă și instinctivă din noi. Parte integrantă a comunicării, culoarea reprezintă un instrument puternic, capabil să convingă și să influențeze publicul.

 

 

 

featured advertising

Advertising la nivel interactiv

Ce faci atunci când produsul tău a fost promovat deja în toate felurile posibile, sau când vii cu un produs nou pe piața despre care vrei să se afle negreșit? În ziua de azi, probabil că specialistul tău de marketing te va sfătui să apelezi la guerilla merketing. Defapt, apelezi la acest tip de promovare nu doar în cele două situații, ci de fiecare dată când bugetul, logistica și publicul îți permite. Este considerată a fi mult mai de succes în promovare decât metodele tradiționale, care sunt văzute deja de către publicul țintă ca fiind învechite și chiar enervante.

Guerilla Marketing reprezintă o strategie care se bazează pe metode neconvenționale de advertising și pe tactici care să dea randamentul maxim. Această tehnică este inspirată din luptele de guerilă care aveau la bază tactici și strategii de tipul ambuscadelor, raidurilor precum și elemente surpriză.  Această strategie neconvențională recurge la multă imaginație, energie și tinde spre o explozie de vizibilitate în media.  Aceste campanii țintesc mai sus decât surprinderea publicului și încearcă mereu să lase impresia unei experiențe memorabile și personale, să atragă implicarea emoțională.

Putem spune ca acest tip de campanii reprezintă noua generație de promovare. Oamenii sunt constant întâmpinați de reclame la tot pasul: pe drum, în magazine, prin poștă, la telefon sau TV. Oriunde am merge cineva încearcă să ne convingă să le cumpărăm produsul, astfel că atunci când un brand reușește să ne atragă atenția fără a fi agasant, înseamnă că a făcut ceva diferit și de un real interes pentru public. Avem sentimentul unei brize proaspete în mijlocul verii, suntem mai dornici de a interacționa cu brandul și de a-l cunoaște efectiv.

Vă amintiți de campania “Cutia fericirii” de la Coca-Cola ( http://goo.gl/DVLyzs ) și apoi toate celelalte campanii interactive care au facut înconjurul lumii? Așa au reușit ei să se poziționeze foarte bine în mintea consumatorului cu un produs „fericit”.

O astfel de campanie, care a repus Muzeul Grigore Antipa pe hartă, a avut loc în anul 2011. Girafe uriașe au invadat centrul capitalei, adevărate păduri au fost instalate în diferite spații publice iar bucureștenii au fost invitați să interacționeze cu muzeul. A fost una care a atras foarte mult atenția publicului și a pus bazele următoarei campanii “ Natura întâlnește tehnologia”.

Aproape orice brand internațional, care realizează competiția de pe piață și importanța unei promovări aproape “sentimentale” pentru consumator, va aborda tehnici de guerilla marketing pentru o poziționare eficientă pe piață. De la reviste interactive, la printuri imense în metrou, instalații stradale sau obiecte personalizate, trebuie doar să se folosească de creativitate și de multitudinea de unelte disponibile.

Pentru inspirație vă invităm să vizionați aceste exemple foarte creative de marketing neconvențional: goo.gl/DVLyzs

buyology featured

CINE sau CE ne poate convinge să cumpărăm?

Dacă pentru o companie este destul de ușor să urmărească ceea ce se cumpără, a înțelege de ce se cumpără devine o adevărată provocare.  Acest lucru este astăzi posibil de aflat datorită neuromarketingului care utilizează instrumentele neuroștiințelor pentru a determina de ce oamenii preferă anumite produse în detrimentul altora. Astfel, misterele legate de alegerea pe care o face consumatorul se pot elucida.

Sunt companii care recurg la contractarea specialiștilor care lucreaza în neuromarketing pentru a-și îmbunătăți vânzările și plătesc bani grei pentru studiile efectuate pe comportamentul consumatorului.

Cele mai multe studii de neuromarketing au fost realizate în Marea Britanie şi în SUA. Un număr de 60 de agenţii de neuromarketing existau în lume în 2012 iar Europa deținea, în același an, cele mai multe agenții, aproximativ 31.

Se pare că și în România s-au efectuat studii în acest sens și chiar dacă țara noastră este foarte la început, neuromarketingul este o știință care incită mulți specialiști din domeniul marketingului, psihologiei și chiar neurologiei.

Neuromarketingul ne ajută să aflăm cum funcționează creierul uman atunci când suntem în fața unor produse de pe raft, de exemplu, ce ne determină să facem o anumită alegere, cu alte cuvinte, să înțelegem acele elemente ascunse ale procesului de decizie.

Se știe faptul că noi oamenii suntem motivați în mare măsură de ceea ce ne face să ne simțim bine, mai ales atunci când vine vorba de deciziile noastre de cumpărare. De asemenea, tot noi oamenii avem capacitatea de a ne exprima ceea ce ne dorim, ceea ce ne place și chiar cât am fi dispuși să plătim pentru a obține un anumit lucru.

În acest scop, multe companii mari din alte țări au început să acorde un interes deosebit pentru înțelegerea creierul uman mizând pe faptul că acest lucru i-ar putea ajuta să înțeleagă mai bine consumatorii.

V-ați pus vreodată problema că ați putea fi prada unei manipulări perfecte care v-ar dicta alegerea, deși, la final, dvs. ați fi convins sau convinsă că această alegere vă aparține în totalitate? Neuromarketingul apelează la resorturi și reacții asupra cărora nu vom putea avea niciun control.

V-ați gândit vreodată că aromele pulverizate în diverse încăperi cum ar fi magazine de îmbrăcăminte branduită, camere de hotel, mașini care se vând la diferite reprezentanțe auto de marcă, au de fapt cu totul alt scop decât cel pe care-l percem la nivel superficial, acela de a împrospăta aerul? Poate veți fi surprinși să aflați că de fapt suntem victimele unor mesaje subliminale iar aceste mirosuri sunt răspândite cu bună știință și cu un scop foarte clar: să ne facă să cumpărăm.

Sunt supermarketuri în lume în care se împrăștie miros de pâine proaspătă prin sistemul de ventilație. Este foarte clar că vor fi cumpărători care se vor îndrepta spre produsele de panificație fără să fi avut pe lista de cumpărături așa ceva. Astfel de persoane sunt ’’victime’’ sigure.

La noi sunt câteva mirosuri binecunoscute, ca de exemplu cele de la KFC sau Mc Donald’s, pe care dacă le simțim am putea cădea în mreaja lor și ne-ar putea determina să renunțăm la pachetul de mâncare sănătos gătit acasă special pentru pauza de prânz de la serviciu. Așa că, dacă nu vrem să cădem pradă acestor tentații nu ne rămâne de făcut decât să evităm zona care ne-ar manipula olfactiv.

Aceasta nu înseamnă că am scăpat…și vizualul sau tactilul au același efect manipulator. Trebuie să recunoaștem că va fi din ce în ce mai greu să cumpărăm rațional chiar dacă vom avea o listă clară în mână sau în cap.

Bucurați-vă de cumpărături cât de cât cumpătate iar când ajungeți acasă și goliți punga să fie cât mai puține produse în fața cărora să aruncați priviri vinovate!

Unde să mai punem faptul că, așa cum am scris la începutul articolului, cumpărăm ceea ce ne face să ne simțim bine: fie că e la mijloc un miros, un gust sau orice altă senzație, vom acționa în consecință. Avem preferințe pentru că suntem sentimentali, umani și putem fi ușor manipulați de o mireasmă de vanilie, de scorțișoară, de tabac șamd.

Apropos! Știați că s-a dovedit pe baza studiilor din neuromarketing că mirosul discret de vanilie aduce aminte de copilărie? Se spune că acest miros coincide cu mirosul laptelui matern și din această cauză în creierul nostru se activează memoria legată de copilărie. Ar fi interesat de studiat cum un astfel de miros ar putea crește vânzările într-o grădiniță particulară, de exemplu.

Indiferent de miros, culoare sau formă vom continua să cumpărăm și cu voia și fără voia noastră și va trebui să ne împăcăm cu această situație pentru că oricât de raționali ne propunem să fim, din când în când, vom fi victimele manipulării. Odată deschisă, această cutie a Pandorei din domeniul neuromarketingului este foarte greu de stăvilit.

Cumpărături utile și cu suflet vă dorim!

Technology in the hands of businessmen

Comunicare „sensibilă”… sau când și de ce „responsive”?

În 2009, unul dintre specialiștii dezvoltării web, Ethan Marcotte punea bazele unui nou concept în realizarea site-urilor web. Era vremea în care smart-phone-urile și tabletele își croiau loc ferm în viața internauților. Laptopurile, și mai ales desktop-urile, erau constant înlocuite de dispozitive mobile cu rezoluții tot mai mici ori mai diverse. Nu e de mirare ca 2010 a fost anul în care s-au pus pe hârtie (electronică binențeles) caracteristicile unui nou sistem de crearea a site-urilor web: Responsive Web Design. Pentru un începător în ale programării web, tehnica RWD face referire la realizarea unui site web care să “citească” rezoluția ecranului pe care acesta este vizualizat, și să afișeze informațiile într-un format corespunzător cu acesta. Cu alte cuvinte, site-ul creat RWD va putea fi vizualizat la fel și pe laptop, și pe tabletă, și pe telefon. Și chiar și pe televizor.

it-better-be-responsive-300x225

Sigur că, asemeni oricărei soluții de programare, și RWD-ul are puncte plus și puncte minus.  Ar fi de notat la pozitiv: accesibilitatea site-ului pe orice ”device” indiferent de rezoluția acestuia, identitatea unică pentru URL (adică rămâne de comunicat un singur link) ori vizualizarea facilă, site-ul eliminînd eventuale bări de defilare ce apar în cazul design-ului flat. Din păcate costul programării crește și totodată s-ar putea să apară diferențe de afișare între browsere.

Când ne-am pus problema redesign-ului de site ne-am dat seama că pentru noi este importantă trecerea în acest nou mod.

Cu toate acestea există situații în care nu se recomandă RWD pentru site-uri: de exemplu, dacă aveți un magazin online cu sute de produse. Pe laptop le vedeți așezate pe linii și coloane și faceți scroll din mouse, pe un telefon mobil ele se vor înșira unul sub altul și va dura o veșnicie să ajungeți la capătul listei. Dacă însă optați pentru un motor de căutare printre oferte, cu criterii cât mai exacte astfel încât să obțineți produsul dorit, atunci RWD e de preferat. Tot pe RWD e de preferat să marșați și atunci când transmiteți informații în mod continuu și constant, RWD-ul vă ajută sa reduceți numărul de site-uri, extensii sau microsite-uri la care trebuie să lucrați.

Site-ul web fiind unul dintre principalele instrumente de comunicare ale companiei Dumneavoastră, este de preferat să vă consultați cu un specialist PR atunci când îl desenați, și să țineți cont de faptul că dacă Google (de exemplu) adoră site-urile “responsive”, segmentele Dumneavoastră de public s-ar putea să aibă o altă părere.

Dacă doriți părerea unor experți PR în legătură cu modul în care comunicați online sau offline, nu ezitați să ne trimiteți un simplu SMS la 0740306603. Vă contactăm noi negreșit.

Etica în PR

În PR, normele etice trebuie, în primul rând respectate și puse în practică, pentru a avea succes în activitățile desfășurate. În comunicare, etica este percepută ca o „sursă” de succes, o cale de ați crea o reputație bună. Principiile universale ale comunicării sunt reglementate în Declarația Universală a Drepturilor Omului. Standardele internaționale ale comunicării sunt reprezentate prin codul moral de la Atena, care face referire la principiile etice ale PR-ului și codul comportamental de la Lisabona, care se preocupă de standardele comportamentale specifice activității de relații publice. Scopul acestor coduri este de a îmbunătății reputația prin intermediul competenței, prin acumulări de cunoștințe și informații, prin înțelegerea fenomenelor sociale, ca urmare a cercetărilor profesioniștilor din domeniul psihologiei sociale, cunoașterea transformărilor și tendințelor publicului.

Aceste coduri morale sunt în strânsă legătură cu transparența și adevărul, iar comunicarea este concepută strict în interesul public. Cel care relaționează și informează corect este cel care creează transparența și implicit acționează cu o moralitate impecabilă. Transparența este mai mult decât o provocare, este o oportunitate în a avea succes, este premisa unei bune reputații.

Conform prevederilor codului  de la Atena regulile de „aur” care ar trebui respectate de orice practician al relațiilor publice ar fi:

  1. Spuneți adevărul!
  2. Susțineți mesajele transmise prin acțiuni.
  3. Nu promovați comportamente sau produse care au efecte dăunătoare asupra publicului sau dacă o faceți, aduceți-le la cunoștință toate fațetele problemei.

Got-ethics(2)

Relațiile publice reprezintă o profesie ce este orientată spre interesul public nu spre interesele individuale. În relațiile publice, etica susține valori cum ar fi respect, onestitate, integritate și comunicare deschisă. Codurile de etică, în acest domeniu diferă în funcție de organizația care le adoptă. Specialiștii de relații publice își stabilesc coduri de etică și standarde de practicare a profesiei, pentru a proteja clienții dar și întreaga lor activitate.

Din punct de vedere teoretic, organizațiile sunt niște sisteme deschise, dependente de interacțiunile cu mediul înconjurător. Publicul sunt elemente de bază ale comunicării, trimițând  informații și feed-back-uri către management. Luarea unei decizii într-un mod etic poate ajuta organizația în dezvoltarea unor interacțiuni de succes cu mediul său.

În Relațiile Publice, scopul eticii este să stabilească principiile în baza cărora se poate obține succesul. Acesta se concretizează prin influențarea publicului într-o anumită problemă, creșterea vizibilității mediatice, schimbarea atitudinii față de un anumit actor social și relaționarea cu societatea.

Relațiile publice sunt prin definiție cele care leagă și mențin dialoguri armonioase cu o serie întreagă de categorii de public, ceea ce înseamnă că fiecare dintre aceste relații vine cu un set specific de responsabilități. Relațiile publice mențin și susțin, după cum am mai spus, legăturile între mai multe părți. Deoarece, majoritatea  intereselor nu sunt identice, un comportament etic necesită găsirea unor zone de câștig reciproc și investirea în ele. Atâta timp cât interesele companiei vor fi ocrotite, iar publicul nu va avea de suferit din acest demers, conștiința organizației se poate odihni liniștită.

Noi susținem aceste valori ale eticii în relațiile publice, deoarece a fi sinceri cu clienții noștri, înseamnă a fi sincer cu tine însuți și a te respecta pe tine ca și practicant de PR. Pentru noi, succesul unei companii pe care am „influențat-o” în activitatea sa, înseamnă succesul municii noastre. Din punctul nostru de vedere reputația noastră pozitivă am dobândit-o prin munca bine făcută alături de clienții noștri.

La a doua editie a expozitiei Raw Generation din Cluj, care a avut loc pe 19-20 noiembrie 2016 la Transylvania College si a fost organizata cu asistenta firmei D'Avantage Consult.

Pasiune și dedicație la Raw Generation Expo, Cluj-Napoca

Proiectul Raw Generation Expo este unul cu tradiție, început acum 6 ani și este dedicat unui stil de viață sănătos. Evenimentul include o serie de întâlniri, expoziții și prezentări despre cum să îți îngrijești mintea, trupul și sufletul . Ligia Pop este top raw chef internațional și susține inițiativa unei vieți echilibrate, bazată pe mâncarea raw vegană, semințe, legume, fructe .

Ea este și organizatoarea expoziției Raw Generation Expo ce se desfășoară anual, din dorința de a convinge cum să împletim gătitul fără foc cu grija pentru sănătate .

În perioada 19-20 Noiembrie 2016, la Grand Ballroom de la Transilvania College au pășit pragul expoziției peste 1200 de persoane, avide consumatoare de trai sănătos . Prin multitudinea și varietatea produselor și serviciilor expuse , ediția a II-a Raw Generation Cluj-Napoca a atras atât clujeni, cât și persoane din județele apropiate precum Alba, Maramureș sau Bistrița Năsăud. Accesul a fost gratuit, iar doritorii au participat și la conferințele prezentate de medici nutriționiști, dieteticieni ori specialiști din diverse domenii. Informațiile prezentate, secretele dezvăluite, sugestiile și experiența împărtățită cu publicul au validat ideea unui Raw Generation Clujean de succes. Mai mult, pasionații de alimentație sănătoasă au fost în permanență curioși să afle mai multe despre ce înseamnă acest mod de viață .

Peste 40 de expozanți au împărtățit cu iubitorii stilulului raw vegan ori bio, rețete, și-au prezentat detaliat produsele și au conturat o colaborare deschisă pe parcursul zilelor de eveniment. Expozanții au fost foarte încântați de numărul mare de participanți, au discutat despre produse, beneficii și au împărtășit experiențe cu vizitatorii . Atmosfera a fost una destinsă, persoanele interesate de stilul de viață sănătos au vizitat toate standurile și au achizionat produsele dorite sau recomandate. Totodată, au putut degusta prajituri raw vegane sau alte produse puse la dispoziție special pentru ei și au avut acces la toate informațiile necesare. Interesul lor a crescut datorită schimbului de păreri cu expozanții, iar zâmbetul cu care plecau acasă era incomparabil. Printre produsele de mare interes aflate la expoziție, s-au numărat cele apicole, cărți, cosmetice, aparate casnice performante și o vastă gamă de servicii pentru îmbunătățirea calității vieții.

Raw Generation Expo Ediția a II-a Cluj-Napoca a fost un real succes și participanții s-au arătat foarte încântați de modul în care s-a organizat expoziția. Expozanții ne-au împărtășit că sunt nerăbdători să participe la viitoarele ediții și să divulge din beneficiile produselor bio cu pasionații de viață sănătoasă. Evenimentul a fost realizat cu sprijinul firmei D’Avantage Consult. Aceasta s-a ocupat de toate detaliile logistice și a avut grijă ca totul să se desfășoare în cele mai bune condiții. De asemenea, reprezentanții firmei au comunicat constant cu expozanții și vizitatorii. Vă puteți convinge despre cât de frumos a fost la eveniment pe site-ul Ligiei Pop www.ligiapop.com sau pe www.rawgenerationexpo.com .

Relația agenție-client

Succesul unei companii se cunoaște după valorile exprimate, profesionalismul de care dă dovadă și după modul cum aceștia definesc relația cu clienții.

Asociația Agențidescărcareilor de Publicitate din Statele Unite ale Americii a realizat un studiu în anul 1984 din care a reieșit faptul că perioada medie dintre un client și o agenție era de 7,2 ani. În prezent, perioada a scăzut la mai puțin de trei ani. Factorii care au condus la această scădere sunt dintre cei mai diverși. Spre exemplu, în România, majoritatea companiilor nu își intersectează obiectivele cu cele ale clienților și invers. Cu alte cuvinte, companiile se bazează doar pe rezultatele cantitative și nu pe cele calitative. Cele din urmă sunt foarte importante, deoarece pot influența business-ul clienților, rezultatele sunt mai exacte și se poate forma mult mai ușor o imagine de ansamblu.

O altă problemă cu care se confruntă majoritatea companiilor se referă la faptul acestea își modifică obiectivele foarte des. În acest fel pot apărea riscuri majore pentru companii, deoarece își direcționează atenția înspre noi clienți, în schimbul dezvoltării relațiilor cu cei actuali. Este foarte important ca între fiecare companie și clienți săi să se creeze și să se mențină o legătură strânsă. Prin acest mod, clienții vor avea mai multă încredere îm companie și în valorile pe care acestea le transmit. De cele mai multe ori, relația dintre cele două entități este una tensionată, din cauza faptului că unul dintre cei doi se poziționează pe o treaptă superioară față de celălalt, iar comunicarea nu se defășoară în condiții optime.feedback_img

Pentru o bună colaborare și o relație profitabilă este indicat să se mențină o relație deschisă. Nu uita să stabilești întâlniri regulate, deoarece prin acest mod vei putea discuta proiectele în desfășurare. Contractul de confidențialitate este un alt element important, deoarece agenția prezintă toate informațiile pe care le poate folosi pentru a ajunge la obiectivele propuse. Semnarea acestui contract are în vedere faptul că ambele entități sunt de acord cu informațiile prezentate. De asemenea, feedback-ul este foarte esențial într-o astfel de relație. Acesta poate fi pozitiv sau negativ, însă indiferent de natura lui, feedback-ul poate fi constructiv.