Business, Despre PR, Economic
Comentarii 2

La granița deontologiei

Etica în general se ocupă cu studiul principiilor morale și cu rolul lor în viața socială, întrucât, pentru a avea succes în activitățile desfășurate, trebuie să ai anumite valori, iar acestea trebuie respectate și integrate în conduita persoanei sau companiei. Aceste valori, precum onestitatea, respectul sau integritatea, sunt noțiunile de bază de la care ar trebui sa pornească orice agenție, iar în relațiile publice promovarea unei idei sau a unui produs depinde de specialiștii PR. Aceștia se numără printre primele persoane de la care se așteaptă o comunicare impecabilă. Imaginea și renumele, sunt lucruri importante în acest domeniu, tocmai de aceea nimeni nu își permite să ajungă în situația de a fi asociați cu anumite practici ne-etice.

Reputația este foarte importantă și tocmai de aceea, deși pare foarte ușor și este foarte tentant să omiți ceva sau să trișezi din când în când, ”săritul rândului” nu aduce decât umbre rele imaginii. Aceasta, odată pătată, naște schimbări de percepție: lumea din jur se schimbă, clienții ori partenerii preferă să se îndepărteze.

În ziua de azi se descoperă tot mai des noi metode de manipulare a maselor, sau noi metode ne-etice de a ajunge cât mai repede sus, fără prea multă muncă. Totodată, datorită tehnologiei și rețelelor de socializare care evoluează și prind amploare foarte repede, această manipulare este tot mai ușor de facut. Din păcate sau din fericire, și dezvăluirile lor, respectiv triumful adevărului, sunt la fel de rapide dar cu repercusiuni mult augmentate.

În articolul sau de aici , Lucian Mîndruță povestește despre investigația făcută împreună cu Manuel Avramescu. Multe pagini de facebook, presupuse a fi ale unor domnișoare, fac propagandă. De asemenea în urma cercetării, cei doi au descoperit că 3 dintre aceste pagini cu același nume, însă cu poze diferite, sunt de fapt false, iar pozele postate sunt preluate de pe internet, majoritatea de pe site-uri rusești, restul fiind imagini pentru a atrage lumea și deci prin urmare, like-uri. Cu un conținut facil de tipul pozelor cu animale, meme-uri și poze sau postări cu și despre România, acestea conturi au mii de prieteni și urmăritori, iar prin postările pe care le fac creează nostalgie și totodată o denigrare a României actuale, picurând informații ”pozitive” despre Rusia. De asemena acesta profile distribuie la rândul lor același conținut și promovează anumite site-uri, ce sunt aproapre identice și care promovează aceleași lucruri: știri apreciative despre Rusia.

Prin „munca” lor pe facebook aceste ”diseminatoare de informații” aduc sute și mii de like-uri paginilor lor, iar prietenii și urmăritorii acestora sunt manipulati, fără să își dea seama, de cei ce se ascund în spatele  unor poze de profil drăguțe, comerciale, ”like”-able.

eticaAceste practici ne-etice de a atrage audiența însumează încălcarea unor valori morale, care nu pot duce decât la rau. Chiar dacă pe moment efectul poate părea deosebit și profitabil, pe termen lung acest tip de politică ăn comunciare nu face altceva decât să mărească bumerangul. Orice profesionist în PR poate confirma efectele devastatoare ale comunicării de azi pe mâine, sau, mai rău, ”după mine potopul”, tocmai de aceea, în relațiile publice, noi susținem sinceritatea, integritatea și respectul. A fi sinceri cu clienții noștri, înseamnă a fi sincer cu tine însuți, a te respecta pe tine ca și specialist în acest domeniu și a respecta viitorul clientului tău, chiar dacă poate azi ar fi mai utilă o factură mare și rapidă.

Anunțuri

2 comentarii

  1. Nu e in totalitate cum presupune Lucian, am scris si eu un articol pe subiect in care l-am si identificat pe cel din spatele siteurilor respective.

    • Vă mulțumim pentru comentariul Dvs. Sigur că PR-ul politic este diferit mult de PR-ul comercial, însă inclusiv în acest al doilea subdomeniu, există ”profesioniști” care cedează presiunii clienților și abordează astfel de practici. Din această perspectivă, articolul nostru nu se vrea o analiză a veridicității postării Dlui Mîndruță, ci mai degrabă un semnal de alarmă că astfel de practici, fie ele devoalate imediat ori tardiv, fac rău unui brand.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s