Business, Cluj-Napoca, Despre PR, Management
Lasă un comentariu

Cum gestionezi o situație de criză?

slider criza

Galbenul fluorescent al ecranului pâlpâie din nou. O altă CRIZĂ face turul jurnalelor de știri, al site-urilor de informare, al rețelelor de socializare și până la urmă al ziarelor și publicațiilor tipărite. Ne-am obișnuit deja cu aceste situații și parcă devenim tot mai imuni la senzaționalele accidente ori incidente, crize sau conflicte. Subliminal însă, stocăm informații, mai ales când e vorba despre produse, servicii, companii sau autorități cu care venim în contact. Și uneori ajungem la raft punându-ne întrebarea: “nu e acesta produsul care conținea bacterii?”.

Crize apar pretutindeni, și dacă le generalizăm ca terminologie pentru toate acele situații când organizația din care facem parte trece printr-un moment neplăcut (ca să nu uzităm “nefast”), se pune problema cum trecem peste ele astfel încât să reducem la minim impactul lor negativ. Managementul crizei devine un factor vital și el se bazează pe o comunicare clară și fermă a politicii organizației.

Cum deja, despre comunicarea de criză s-au scris zeci de cărți, sute de articole, mii de posturi și milioane de “comment”-uri, se poate cădea ușor în derizoriu cu un nou material asupra ideii. Drept urmare, o simplă trecere în revistă a unor principii de bază poate va fi utilă cititorului și totodată se va distanța de faimoasele abordări în număr fix de pași ai managementului crizei.

Unul dintre principalele aspecte este cel al identificării crizei: s-a prăbușit un avion al companiei, a închis Fiscu’ taraba că era un leu în plus, nu se găsesc studenți care să aplice pe job-urile companiei … Toate aceste situații, și milioane altele, sunt sau pot fi considerate crize. Este vital să recunoaștem o criză, să o acceptăm întâi visceral, pentru că doar apoi putem comunica.

Mulți manageri cred că politica “struțul” are un efect de calmare și atenuare a crizei. Nimic mai greșit. A crede că lăsând totul să treacă de la sine înseamnă rezolvare, este o soluție păguboasă. Sigur că mâine vreo Biancă își va da foc la suferință pe vreo canapea în direct acaparând media, însă consumatorul va avea câțiva neuroni ce vor stoca informația precedentă, și la același faimos raft se va întreba din nou: “Au făcut oare ăia curat în fabrică?”

Orice soluționare a crizei se face cu un plan bine stabilit de comunicare. E necesar să se stabilească persoane, segmente de public, mesaje, proceduri, direcții, etc. Un profesionist în comunicare este mai mult decât vital în echipa de management al crizei, și totodată este de reținut că atitudinea este cea care a ridicat sau a scufundat companii. O scuză nu totdeauna acuză.

Criza trece, metehnele rămân? Orice astfel de criză este totodată un bun prilej de evaluare a comunicării companiei și constituie cel mai bun motiv de inserare a unui plan de comunicare continuă astfel încât ulterioare crize să nu prindă compania pe picior greșit. Mai mult, implementând un plan de comunicare, compania poate preveni viitoare situații de criză ascultând vocea publicului.

La final am nota că managementul comunicării este diferit în cazul unor accidente sau în cazul unor stări de fapt. Pentru fiecare companie, pentru fiecare eveniment plăcut sau neplăcut, există o soluție de comunicare ce va maximiza efortul ori investiția. Comunicarea de criză poate fi văzută ca un tratament aplicat unui bolnav: într-un fel se tratează un infarct și în alt fel se tratează hipertensiunea, în condițiile în care am vorbi de un eveniment punctual și o stare de fapt. Până la urma chiar și aceste două exemple sunt oarecum legate și pot fi manageriate. Rămâne de edificat implicarea exclusiv personală în managementul lor sau abordarea unui specialist.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s