Business, Cluj-Napoca, General
Lasă un comentariu

CINE sau CE ne poate convinge să cumpărăm?

buyology featured

Dacă pentru o companie este destul de ușor să urmărească ceea ce se cumpără, a înțelege de ce se cumpără devine o adevărată provocare.  Acest lucru este astăzi posibil de aflat datorită neuromarketingului care utilizează instrumentele neuroștiințelor pentru a determina de ce oamenii preferă anumite produse în detrimentul altora. Astfel, misterele legate de alegerea pe care o face consumatorul se pot elucida.

Sunt companii care recurg la contractarea specialiștilor care lucreaza în neuromarketing pentru a-și îmbunătăți vânzările și plătesc bani grei pentru studiile efectuate pe comportamentul consumatorului.

Cele mai multe studii de neuromarketing au fost realizate în Marea Britanie şi în SUA. Un număr de 60 de agenţii de neuromarketing existau în lume în 2012 iar Europa deținea, în același an, cele mai multe agenții, aproximativ 31.

Se pare că și în România s-au efectuat studii în acest sens și chiar dacă țara noastră este foarte la început, neuromarketingul este o știință care incită mulți specialiști din domeniul marketingului, psihologiei și chiar neurologiei.

Neuromarketingul ne ajută să aflăm cum funcționează creierul uman atunci când suntem în fața unor produse de pe raft, de exemplu, ce ne determină să facem o anumită alegere, cu alte cuvinte, să înțelegem acele elemente ascunse ale procesului de decizie.

Se știe faptul că noi oamenii suntem motivați în mare măsură de ceea ce ne face să ne simțim bine, mai ales atunci când vine vorba de deciziile noastre de cumpărare. De asemenea, tot noi oamenii avem capacitatea de a ne exprima ceea ce ne dorim, ceea ce ne place și chiar cât am fi dispuși să plătim pentru a obține un anumit lucru.

În acest scop, multe companii mari din alte țări au început să acorde un interes deosebit pentru înțelegerea creierul uman mizând pe faptul că acest lucru i-ar putea ajuta să înțeleagă mai bine consumatorii.

V-ați pus vreodată problema că ați putea fi prada unei manipulări perfecte care v-ar dicta alegerea, deși, la final, dvs. ați fi convins sau convinsă că această alegere vă aparține în totalitate? Neuromarketingul apelează la resorturi și reacții asupra cărora nu vom putea avea niciun control.

V-ați gândit vreodată că aromele pulverizate în diverse încăperi cum ar fi magazine de îmbrăcăminte branduită, camere de hotel, mașini care se vând la diferite reprezentanțe auto de marcă, au de fapt cu totul alt scop decât cel pe care-l percem la nivel superficial, acela de a împrospăta aerul? Poate veți fi surprinși să aflați că de fapt suntem victimele unor mesaje subliminale iar aceste mirosuri sunt răspândite cu bună știință și cu un scop foarte clar: să ne facă să cumpărăm.

Sunt supermarketuri în lume în care se împrăștie miros de pâine proaspătă prin sistemul de ventilație. Este foarte clar că vor fi cumpărători care se vor îndrepta spre produsele de panificație fără să fi avut pe lista de cumpărături așa ceva. Astfel de persoane sunt ’’victime’’ sigure.

La noi sunt câteva mirosuri binecunoscute, ca de exemplu cele de la KFC sau Mc Donald’s, pe care dacă le simțim am putea cădea în mreaja lor și ne-ar putea determina să renunțăm la pachetul de mâncare sănătos gătit acasă special pentru pauza de prânz de la serviciu. Așa că, dacă nu vrem să cădem pradă acestor tentații nu ne rămâne de făcut decât să evităm zona care ne-ar manipula olfactiv.

Aceasta nu înseamnă că am scăpat…și vizualul sau tactilul au același efect manipulator. Trebuie să recunoaștem că va fi din ce în ce mai greu să cumpărăm rațional chiar dacă vom avea o listă clară în mână sau în cap.

Bucurați-vă de cumpărături cât de cât cumpătate iar când ajungeți acasă și goliți punga să fie cât mai puține produse în fața cărora să aruncați priviri vinovate!

Unde să mai punem faptul că, așa cum am scris la începutul articolului, cumpărăm ceea ce ne face să ne simțim bine: fie că e la mijloc un miros, un gust sau orice altă senzație, vom acționa în consecință. Avem preferințe pentru că suntem sentimentali, umani și putem fi ușor manipulați de o mireasmă de vanilie, de scorțișoară, de tabac șamd.

Apropos! Știați că s-a dovedit pe baza studiilor din neuromarketing că mirosul discret de vanilie aduce aminte de copilărie? Se spune că acest miros coincide cu mirosul laptelui matern și din această cauză în creierul nostru se activează memoria legată de copilărie. Ar fi interesat de studiat cum un astfel de miros ar putea crește vânzările într-o grădiniță particulară, de exemplu.

Indiferent de miros, culoare sau formă vom continua să cumpărăm și cu voia și fără voia noastră și va trebui să ne împăcăm cu această situație pentru că oricât de raționali ne propunem să fim, din când în când, vom fi victimele manipulării. Odată deschisă, această cutie a Pandorei din domeniul neuromarketingului este foarte greu de stăvilit.

Cumpărături utile și cu suflet vă dorim!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s