Despre PR, General
Lasă un comentariu

Etica în PR

În PR, normele etice trebuie, în primul rând respectate și puse în practică, pentru a avea succes în activitățile desfășurate. În comunicare, etica este percepută ca o „sursă” de succes, o cale de ați crea o reputație bună. Principiile universale ale comunicării sunt reglementate în Declarația Universală a Drepturilor Omului. Standardele internaționale ale comunicării sunt reprezentate prin codul moral de la Atena, care face referire la principiile etice ale PR-ului și codul comportamental de la Lisabona, care se preocupă de standardele comportamentale specifice activității de relații publice. Scopul acestor coduri este de a îmbunătății reputația prin intermediul competenței, prin acumulări de cunoștințe și informații, prin înțelegerea fenomenelor sociale, ca urmare a cercetărilor profesioniștilor din domeniul psihologiei sociale, cunoașterea transformărilor și tendințelor publicului.

Aceste coduri morale sunt în strânsă legătură cu transparența și adevărul, iar comunicarea este concepută strict în interesul public. Cel care relaționează și informează corect este cel care creează transparența și implicit acționează cu o moralitate impecabilă. Transparența este mai mult decât o provocare, este o oportunitate în a avea succes, este premisa unei bune reputații.

Conform prevederilor codului  de la Atena regulile de „aur” care ar trebui respectate de orice practician al relațiilor publice ar fi:

  1. Spuneți adevărul!
  2. Susțineți mesajele transmise prin acțiuni.
  3. Nu promovați comportamente sau produse care au efecte dăunătoare asupra publicului sau dacă o faceți, aduceți-le la cunoștință toate fațetele problemei.

Got-ethics(2)

Relațiile publice reprezintă o profesie ce este orientată spre interesul public nu spre interesele individuale. În relațiile publice, etica susține valori cum ar fi respect, onestitate, integritate și comunicare deschisă. Codurile de etică, în acest domeniu diferă în funcție de organizația care le adoptă. Specialiștii de relații publice își stabilesc coduri de etică și standarde de practicare a profesiei, pentru a proteja clienții dar și întreaga lor activitate.

Din punct de vedere teoretic, organizațiile sunt niște sisteme deschise, dependente de interacțiunile cu mediul înconjurător. Publicul sunt elemente de bază ale comunicării, trimițând  informații și feed-back-uri către management. Luarea unei decizii într-un mod etic poate ajuta organizația în dezvoltarea unor interacțiuni de succes cu mediul său.

În Relațiile Publice, scopul eticii este să stabilească principiile în baza cărora se poate obține succesul. Acesta se concretizează prin influențarea publicului într-o anumită problemă, creșterea vizibilității mediatice, schimbarea atitudinii față de un anumit actor social și relaționarea cu societatea.

Relațiile publice sunt prin definiție cele care leagă și mențin dialoguri armonioase cu o serie întreagă de categorii de public, ceea ce înseamnă că fiecare dintre aceste relații vine cu un set specific de responsabilități. Relațiile publice mențin și susțin, după cum am mai spus, legăturile între mai multe părți. Deoarece, majoritatea  intereselor nu sunt identice, un comportament etic necesită găsirea unor zone de câștig reciproc și investirea în ele. Atâta timp cât interesele companiei vor fi ocrotite, iar publicul nu va avea de suferit din acest demers, conștiința organizației se poate odihni liniștită.

Noi susținem aceste valori ale eticii în relațiile publice, deoarece a fi sinceri cu clienții noștri, înseamnă a fi sincer cu tine însuți și a te respecta pe tine ca și practicant de PR. Pentru noi, succesul unei companii pe care am „influențat-o” în activitatea sa, înseamnă succesul municii noastre. Din punctul nostru de vedere reputația noastră pozitivă am dobândit-o prin munca bine făcută alături de clienții noștri.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s