Business, Cluj-Napoca, Despre PR, Economic, General, Imaginatie, Management
Lasă un comentariu

PR-ul nu face bani ?

Se zvoneste ca relatiile publice nu ar fi profitabile, ca nu ar genera vanzari pentru clienti, respectiv ca PR-ul ar fi fratele mai mic si mai tamp al advertisingului. Chiar asa sa fie ? Care este de fapt contributia PR-ului la cresterea vanzarilor si generarea profitului?

Bineinteles, acest aspect este discutabil din punct de vedere al managementului, al echipei, al clientilor si chiar al locatiei agentiei (capitala sau provincie). Exista insa anumite aspectele fundamentale, care stau la baza acestei neintelegeri, dar care sunt, de multe ori, desconsiderate.

Sa incepem acest demers cu analiza definitiei relatiilor publice. PR-ul exista pentru a construi si manageria reputatia unei companii dar si pentru a instaura respectul reciproc intre o organizatie si grupurile tinta adiacente. Din punct de vedere al business-ului, asta inseamna ca relatiile publice isi aduc contributia la o imagine mai buna (curata) a unei companii, ceea ce duce la un grad de incredere mai mare in serviciile/ produsele companiei. Mai mult, este un proces prin intermediul caruia, in mod indirect, se genereaza vanzarile.

Adevarul este ca generarea vanzarilor si cresterea profitului depind de mult mai multi factori, nu doar de un singur element, precum PR-ul. Vorbim aici de viziunea managementului, calitatea produselor si a serviciilor, canalele de vanzare utilizate, complexitatea procesului logistic, etc. Continuand pe aceeasi linie, nici in comunicare nu vorbim de contributia unui singur element, ci de mai multe surse de influentare precum diversitatea canalelor utilizate, campaniile integrate tip 360 (avand componente de advertising, PR, marketing), durata campaniilor sau  dimensiunea bugetelor alocate. Tocmai de aceea, trebuie sa avem in vedere fuziunea diverselor influente, experiente si surse de informatie.

Situatia este exact la fel si in advertising, dar multi nu vor sa recunoasca. Doar advertisingul, fara alti factori adiacenti,  nu poate duce (sau nu se poate demostra oricum) la cresterea vanzarilor.

Piatra de temelie a oricarui business o reprezinta vanzarile si profitul, toata lumea e de acord. De aici provine si obsesia unora de a dovedi daca PR-ul genereaza sau nu cresterea vanzarilor. Inteleg. E logic. Dar atunci la fel de logic ar fi sa judecam din acest punct de vedere si alte departamente precum advertisingul, HR-ul, juridicul sau contabilitatea. Cu cat genereaza acestea cresterea vanzarilor? Bineinteles, rezultatele nu ar fi concludente. Toate aceste activitati isi aduc contributia la generarea profitului, dar nu individual, ci impreuna, ca parti ale unui intreg, prin diferite functii specifice.

Este evident ca in orice propunere inaintata catre un potential client trebuie sa existe o componenta financiara, un plan de business. Atingerea obiectivelor propuse depinde insa de mai multi factori cu care PR-ul interactioneaza.

In concluzie, sa nu uitam: PR-ul creeaza awareness, dar nu vinde produse/ servicii. Cel putin, nu in mod direct. PR-ul promoveaza produsele/ serviciile unei organizatii prin diferite campanii, evenimente, newslettere, comunicate de presa sau sponsorizari. In schimb, pentru vanzare, e nevoie de canale de distributie, strategii de pret, calitate a serviciilor/ produselor si nu in ultimul rand, oameni de vanzari care sa vanda. Aceste aspecte reprezinta doar cativa dintre indicatorii de performanta pentru vanzari.

In cazul PR-ului, indicatorii de performanta sunt:

  • Managementul reputatiei
  • Construirea relatiilor intre organizatie si publicul tinta
  • Gradul de constientizare/ awareness
  • Pozitionarea produselor/ serviciilor organizatiei in mintea publicului tinta

Propun sa le masuram mai intai pe acestea! Pe urma ne putem da seama cati bani face PR-ul.

PS: Sa nu ne imbatam cu apa rece. Inca un aspect ce deruteaza clientii este faptul ca PR-ul ar fi gratis. Ei bine, dupa cum totul pe lumea aceasta este contra-cost, la fel e si cu PR-ul. Este adevarat ca orice agentie se va stradui sa obtina cat mai multa expunere in media, gratis, prin intermediul diferitelor instrumente utilizate in aceasta meserie, insa consultanta se plateste. Bineinteles, se pot realiza lucruri marete cu bugete mai mici comparativ cu cele din advertising, pentru a ajunge la rezultate asemanatoare. Dar, la finalul lunii, factura tot va veni. Fie pe adresa sediului social, fie pe adresa punctului de lucru. Stiu, ar fi fost bine sa fie gratis! Si daca se poate, ieri!

Georgiana Corsau

D’Avantage Consult

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s