1
Lasă un comentariu

PR-ul profesionist incepe de la cotatie?

Pentru un novice in domeniul comunicarii, toate campaniile, brandurile, imaginile si ideile vehiculate aici par desprinse dintr-o carte sau un curs bine scrise si care sunt respectate “ad literam”. Realitatea insa e diferita. Mult diferita. Si asta nu pentru ca nu s-ar repecta principiile prezentate acolo, ci pentru ca PR-ul incepe intai de toate cu o cotatie. Vrei sa editezi un comunicat de presa pentru un client, dai intai o cotatie. Vrei sa organizezi o conferinta de presa, faci intai un buget care porneste tot de la cotatii. (Nu e in discutie activitatea “pro-bono”).

Ce te faci insa cand ajungi la furnizori de servicii pe care trebuie sa-i utilizezi ca sa iti poti derula activitatea corect? Florarii, tiparnite, artificieri, muzicanti si multi altii iti dau o cotatie. Depinde de tine sa-l gasesti pe cel mai bun si sa negociezi cu el cel mai bun pret fara a afecta calitatea prestatiei lui si implicit a ta. Suntem inca in spiritul si litera cartii. Apare insa apoi vestea soc. Clientul tau a primit o cotatie directa muuuuult sub pretul tau. Te agiti, cauti sa afli cauza, renegociezi cu furnizorul crezand ca ai cerut mai multe servicii tu si el ti-a dat tie o cotatie mai mare, iar clientului direct i-a dat mai putine servicii si implicit o cotatie mai mica. Niciuna dintre aceste variante nu se aplica. Volumul mare de servicii cerut initial de client direct l-ar putea propulsa pe o pozitie de unde sa beneficeze de o reducere suplimentara, ar fi pasul doi logic. Insa si acest aspect e repede demontat: cand ceri cotatia spui si clientul. Normal ar fi ca acelasi pret pentru un client sa fie dat si clientului direct si unei agentii de PR care spune numele acelui client. Sau cel putin corect, daca nu normal. Lucrul asta se intampla dintotdeana, de exemplu, in turism. Daca vrei sa cumperi un concediu cu Best Reisen sau un bilet de avion cu Lufthansa, vei gasi acelasi pret al produsului la oricare agentie revanzatoare sau direct la compania aia. Depinde de abilitatile vanzatorului sa te convinga sa cumperi acel produs. La fel si-n asigurari. Aegon are acelasi preturi indiferent ca iei produsul de la un broker sau direct de la sursa. Asa e comercial corect. Iar incentivarea celor mai buni vanzatori se face prin alte metode. Peste tot in lumea civilizata pretul se stabileste pe produs si nu pe client. Ar fi timpul sa incepem si noi (a se citi “furnizorii”), nu?

Dan Vladea
Managing Partner
D’Avantage Consult

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s