General
Comments 6

Comunicare de criză pentru o faptă îngrozitoare

Oricând şi oriunde poate să aibă loc un eveniment care să deterioreze imaginea unei companii. Mergând pe principiul că e mult mai usor să distrugi decât să construieşti, mai bine iţi iei măsuri de siguranţă atunci când ai reuşit să cladeşti o imagine. Când deţii un serviciu de care are nevoie piaţa, probabil te doare în cot de imagine şi atunci te gândeşti ca poţi face ce vrei, chiar să îţi legi un câine de maşină.
Am citit zilele acestea în Monitorul de Cluj şi Gardianul despre un incident foarte trist: un taximetrist din Cluj şi-a legat un biet câine de maşina şi la târât câteva sute de metri. Pe langă faptul că acest gest, total inexplicabil, m-a şocat, am încercat să analizez situaţia din punctul de vedere al imaginii negative care se răsfrânge asupra companiei.


Solidaritatea oamenilor este extraodinară în situaţii de genul acesta, şi aşa ar şi trebui să fie. Doar situaţii de genul acesta ne fac să conştientizăm nevoia unei autorităţi care să aibă grijă de viaţa animalelor. Prostia taximetristului s-a transformat într-o excelentă campanie word-of-mouth. Şi putem sa verificăm acest lucru doar uitându-ne la comentariile care s-au postat la articole. Din nefericire, o campanie word-of-mouth negativă la adresa companiei de taxi combinată cu o tăcere şi indifenţă afişată de aceştia duce la o situaţie de criză pe care o vor scoate greu la liman.Sunt aproape sigur că multă lume va evita taxiurile acestei firme pentru fapta individului, aşa cum aminteam în alt post, brandingul personal e în legătură strânsă cu brandul firmei. O campanie de PR pentru această situatie de criză nu le-ar strica deloc. Mai întâi ar trebui să apară cu o poziţie oficială, un comunicat de presă în care să aiba bunul simţ ca s-a produs un eveniment îngrozitor, că iau măsuri, caută omul etc. Pentru că aşa mi se pare că pot ieşi cu o imagine de unitate în organizaţie. Apoi desigur trebuie să folosească câteva instrumente PR pentru a remedia imaginea: se donează un procent din tariful unei călătorii unei asociaţii de protecţia animalelor, jumătate de cursă gratuită dacă călătoreşti cu căţelul sau cu orice animal de casă etc.
Asteptăm să vedem cum va evolua cazul, daca poziţia companiei va apărea şi câteva articole cu caţelusul ok.

Andrei Petrescu
PR Account Executive
D’Avantage Consult

6 Comments

  1. din toata activitatea unui PR-ist, ma fascineaza partea de comunicare de criza. Asta probabil pentru ca nu te-nvata nimeni la scoala ce sa faci cand te trezesti intr-o criza. Sigur, se studiaza faimoasele crize gen Tylenol, Pepsi, Exon etc, dar nimeni nu-ti da o reteta pentru ce sa faci cand iti vine randul la o astfel de criza.

    spre exemplu, la cazul pe care l-ai descris, pe langa actiunile recomandate, cum crezi ca ar fi mai bine: sa-l concedieze pe nefericitul protagonist si sa se spele pe maini in mod public de fapta lui? sa-l scoata in fata si sa-l puna sa-si ceara scuze si sa declare ca realizeaza ce dobitocie a facut? sa continue sa taca sau sa musamalizeze totul? ok, cea din urma varianta nu e recomandata de nici un specialist in comunicare de criza😀

  2. Mulțumesc de întrebări. Dat fiind faptul că este o situație complet nouă și nu s-a mai întâmplat în Romania așa ceva, cred că putem merge pe regulile din carți. În nici un caz nu ar apărea angajatul sau ar fi dezvaluită identitatea lui. Se va organiza o conferință de presă unde vor fi prezenți un reprezentant al companiei alături de un cadru al poliției. Aceștia vor anunța faptul că vinovatul a fost identificat și că urmează să suporte consecințele legale.

  3. hmm…exista consecinte legale pt asa ceva? e o fapta inumana (si dezumanizanta), dar sunt trecute prin legi pedepse pentru astfel de lucruri?

    incerc acum sa ma pun in locul PR-istului care s-ar confrunta cu asa ceva. Clar, trebuie sa fie la punct cu astfel de informatii. Mai mult, se aplica prima lege a comunicarii de criza: ca PR-ist, trebuie sa stii totul despre domeniul in care activezi. Sau sa te pui la punct foarte repede. Dar de obicei o criza vine fulgerator (unele sunt precedate de semne, de cele mai multe ori ignorate) si nu prea ai timp sa te pui la punct cu tot ce nu stiai.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s