Despre PR
Comment 1

A murit PR-ul politic în România?

Dan VladeaCiteam deunăzi, într-un cotidian central, corespondenţa deocheată a unui reprezentant al tării nostre în străinătate. E drept că persoana respectivă activa în numele nostru într-o ţară latină mai efervescentă decât a noastră şi incomparabilă din punct de vedere al relaţiilor interumane cu nici una dintre tările Uniunii din care facem parte. De fapt nici nu era o situaţie legată foarte mult de ţara unde acum îşi desfăşoară activitatea. Era de-a dreptul globală, cu detalii picante din varii puncte ale globului.

M-am aşteptat, ca un credul ce sunt poate de prea multe ori, ca persoana vizată, ori măcar instituţiile implicate în scandal să ia o atitudine cel puţin profesionistă. Stupoare însă, mesajele post-criză sunt unele dintre cele mai lipsite de empatie pentru noi toţi care îi ţinem la servici pe aceşti angajaţi.

Cum a fost permisă invadarea spaţiului personal? Cum de ne permitem noi, oameni simpli, să punem la îndoială credibilitatea unui compatriot de-al nostru aflat într-o funcţie atât de înaltă? Şi alte întrebări şi păreri prin care suntem apostrofaţi că îndrăznim să ne interesăm, de fapt, de soarta banilor publici. În realitate, dreptul la intimitate este inalienabil şi este regretabil că astfel de informaţii personale ajung în presă.

Cu toate astea, nu-mi pot stăpâni curiozitatea de a întreba: cine se ocupă de PR-ul acestor persoane? Orice începător în ale comunicării ştie că în astfel de situaţii, o scuză nu e o acuză pe termen lung. Mai nou toate persoanele publice îşi apără aşa zisa imagine cu învinuiri aruncate spre alte persoane, cu invective adresate celor care le pun la îndoială credibilitatea, ori capacităţile, ori interesele. Din păcate nimeni nu se găndeşte să-şi ceară întăi o simplă scuză că ne-a stupefiat cu acţiunile, vorbele sau gesturile lui. Chiar dacă ele sunt profund îndreptăţite în multe cazuri. Ar putea părea că, asemenea tradiţionalei vorbe din popor, cine se scuză se acuză. Nu era mai civilizat să-şi înceapă discursul cu o rugăminte spre publicul ascultător de a-i ierta faptul că s-a ajuns la o asemenea situaţie neplăcută şi apoi la asumare transparentă a faptelor reale, respectiv informarea asupra lucrurilor corecte. Încep să cred că Pr-ul politic este tot mai inexistent, că personalităţile publice preferă să economisească doi lei renunţănd la serviciile unor experţi, şi că bălăcăreala media este un mod de viaţă pe principiul „ dacă eşti în ziar, indiferent de poziţie, eşti bine”.

Încă o dovadă a ideii mele o reprezintă evoluţia comunicării vârfului Românei după plecarea Adrianei Săftoiu din echipa sa. E mare păcat. Va fi tot mai greu în alegerile viitore, pentru că electoratul este tot mai scârbit de realitatea politică. Şi totul porneşte de la comunicare.

Dan Vlădea

Managing Partner

D’Avantage Consult

1 comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s