General
Comment 1

Zilele Turoperatorilor romani sunt numărate

Dan VladeaVacanţa va deveni în curând una dintre achiziţiile constante anual pentru tot mai mulţi români. Fie că optează pentru un concediu în ţară sau unul în străinătate, fie că işi cumpară vacanţa pe internet sau dintr-o agenţie de turism, turiştii ajung, în majoritatea cazurilor, să achiziţioneze un produs al unui turoperator.

Timid, imediat după revoluţie, au apărut şi primii turoperatori români privaţi, mulţi dintre ei provenind din vechile structuri OJT-iste. Circuite cu autocarul, vacanţe pe litoralul românesc, pachete de servicii turistice balneo-climaterice – au fost primele produse în oferta acestora. Timpul a trecut, produsele s-au diversificat şi au apărut circuitele cu autocarul la destinaţie şi zbor cu avionul până acolo (mai ales pentru ţari îndepărtate gen Thailanda, SUA, America de Sud), apoi pachetele ce aveau zbor de linie inclus (destinaţiile exotice îndepărtate din Caraibe, Asia Centrala şi Sud-Est, Africa, etc). Adevarata dezvoltare a turoperatorilor a început însă o dată cu crearea primelor pachete turistice cu zbor charter. Comode, rapide şi ieftine.

Astăzi în Romania peste 150 de curse charter decolează săptămânal şi sunt organizate de peste 20 de turoperatorii romăni sau străini. Toti au un singur scop: să câştige încrederea şi banii călătorilor. Concurenţă acerbă, luptă grea. Situaţia este identică în toate tările dezvoltate.

Cu toate astea, majoritatea turoperatorilor români n-au facut incă un pas esenţial pentru viitorul lor. Cel al investiţiei în tehnologie, în programe software care să le uşureze munca şi care să-i facă vizibili în cât mai multe puncte de vânzare. Este surprinzator să intri într-o agenţie de turism, să ceri o vacanţă cu zbor din Otopeni şi agentul de turism sa-ţi spună că nu ştie dacă sunt sau nu locuri disponibile şi că trebuie să sune la turoperator, sau la hotel, sau la alt agent. Problema o reprezintă sistemul de rezervări. Acesta lipseşte cu desăvârşire la majoritatea tur-operatorilor români.

Foarte puţini dintre ei au inteles acest lucru şi au investit în IT. Deşi sumele investite au fost mari, profitul nu a ezitat să apară.

Din păcate toate soluţiile existente sunt doar locale, fără portabilitate şi fără interconectivitate cu sistemele globale de vânzări gen Amadeus ori TourSelect, iar agentul de turism trebuie să verifice în foarte multe şi diferite sisteme, disponibilităţile existente, prin urmare trebuie să cunoască bine aceste aplicaţii. Şi cum angajaţii buni sunt tot mai puţini, ori avansează în funcţii, pentru turistul de rând devine tot mai grea achiziţia celei mai bune oferte.

Iar cei care cred că pe internet găsesc soluţiile cele mai bune se cam înşeală. Foarte multe dintre ele există doar în agenţiile de turism. Cele mai multe sisteme de rezervări ale operatorilor români nu sunt disponibile clientului final de exemplu prin intermediul unui portal on-line care să le includă pe toate. Actualele portaluri prezintă oferte (cotatii) şi nu motoare de rezervare on-line asemenea celor din vest (rezervare – confirmare – plată – documente călătorie instant).

Oamenii din turism dau vina pe softişti, că aceştia nu le înţeleg solicitările, problemele şi dorinţele, iar softiştii dau vina înapoi şi se plâng de incoerenţă, lipsa înţelegerii tehnice ori a disponibilităţilor financiare reale. Criza le aparţine în egală măsură. Din pacate însa, e prea târziu acum pentru reproşuri. La graniţă aşteaptă turoperatori mari, cu sisteme de rezervări globale, în care agentul de turism şi clientul final văd într-o singură mască de rezervare ofertele a zeci şi sute de operatori de vacanţe şi pot alege şi achiziţiona pe loc cea mai bună soluţie. În plus turoperatorii mondiali negociază cu unitaţile de cazare pe alte volume şi au alte tarife. Hotelul dă la un preţ 600 de camere unui operator şi la alt preţ 10 camere unui alt turoperator.

Începând cu această vară pe piaţă există 2-3 turoperatori străini care au venit cu aeronave imense, volume negociate la nivel european şi sisteme de distribuţie on-line. Sunt la început şi nu-i interesează daca pierd pe moment nişte bani. Vor ocupa cu siguranţă o bună bucată din piaţă. Iar turistii vor alege ofertele lor, pentru că sunt şi cu 100-200 de euro mai mici. Iar la anul vor ţine minte cu cine au călătorit. Dacă au beneficiat iniţial de servicii bune, turiştii vor da în plus cei 100 de euro pe care anul ăsta îi economisesc.

Dan Vlădea

Managing Partner

D’Avantage Consult

1 comentariu

  1. […]Majoritatea turoperatorilor români n-au facut incă un pas esenţial pentru viitorul lor,[…]adica sa investeasca în tehnologie, în programe software care să le uşureze munca şi care să-i facă vizibili în cât mai multe puncte de vânzare.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s